onsdag 25 mars 2009

Vårtecken

Jag sällar mig till medierna där det nu ständigt efterfrågas bilder och annat på vårtecken. Anders ringer in till lokalradiostationen och berättar att han sett en myra, Pernilla mms:ar ett bevis på att citronfjärilarna har vaknat till GT, Sofie mailar bilder på tussilago till någon kommuns hemsida. Jag publicerar mina egna vårtecken här. Som kontrast måste jag naturligtvis börja med de gamla vanliga.

Trevlig läsning!

Välkända vårtecken:
  • Snödroppar
  • Vårdagjämning
  • Krokus
  • Vårkänslor
  • Tussilago
  • Nässelfjärilar
  • Semlor
  • Säljställ för fröer

Aningen ironiska vårtecken som finns i mitt liv:
  • Det luktar metan i fuktiga diken.
  • Leran som varit lättspolad från hästbenen de senaste månaderna har fått häftmassa-konsistens.
  • Jag kisar mot den strålande solen när jag kliver ur sängen, hackar loss is från vindrutan och kör till jobbet i spöregn på morgonen, dricker förmiddagskaffet utomhus iklädd t-shirt, kör hem i en hagelskur och tar kvällspromenaden i dimma. Det kallas visst aprilväder.
  • Alla djur fäller så alla mina kläder har blivit äkta pälskläder.
  • Valackerna förvandlas till hormonstinna unghingstar. Det ÄR biologiskt omöjligt, jag vet!
  • Söndagsbilagornas förstasidor utlovar viktnedgång inför sommaren om man bara äter enligt den hypermoderna superdieten med det revolutionerande dunderpulvret. Att gå ner 25 kg över en helg är ingen match!
  • Honkattjä**arna skriker nätterna igenom.
  • Hankattjä**arna slåss nätterna igenom.
  • Jag ser inte ut genom vindrutan. Än mindre genom köksfönstret.

Bitter? Nej, inte det minsta - bara krass och med båda fötterna stadigt förankrade i verkligheten.

Jag får också vårkänslor, jag blir också glad av nässelfjärilen och jag sätter också tussilago i äggkoppar och ställer på köksbordet. Med andra ord; jag är mänsklig!

Detta är vad som blev över när min tröja inte kunde ta emot mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar