måndag 9 mars 2009

Ursäkta mig och äntligen svanskappa

Jag inleder med att be alla läsare som saknar hästintresse om ursäkt. Vet du inte vem Torbjörn Lundström är eller vad TR, bogblad och lokaltävling innebär så kan du sluta läsa här och titta in en annan dag istället. Välkommen åter!

I hästvärlden finns det ganska många så kallade sanningar som sällan blivit ifrågasatta. Många av dessa sanningar finns i TR. Bland årets nya regler finns skrivet att man får använda svanskappa på dressyrtävling för stor häst. Äntligen! Vad som kan tyckas konstigt i sammanhanget är att man får använda det bara på inbjudnings- och lokaltävling. Jag funderar lite på varför, men är innerligt tacksam för att man äntligen har reviderat reglerna kring just svanskappa.

För ett tag sedan läste jag en mindre debattartikel om det raka tränsbettets vara eller icke var på tävling. Någon från förbundet svarade på Torbjörn Lundströms frågor, bl. a. om varför man inte får tävla dressyr på rakt bett. Svaret var bland det mest patetiska jag någonsin ödslat tid på att läsa. Något i stil med 'vi kan bara rekommendera användning av bett som är dokumenterat bra för hästen och det finns en gammal kultur kring ridande på delade bett'. Jag undrar sedan när kulturen kring användande av vissa bettyper förändrar hästens munkonstruktion. Jag föreslår inte att man förbjuder delade bett, bara att man låter hästarna ha något de trivs med i truten när de ska utföra sitt arbete.

Många av de regler som finns i TR - då särskilt TR II (dressyr) - verkar vara baserade på att det inte får förekomma orättvisa, vilket jag tycker verkar mycket märkligt eftersom dressyr är en bedömningssport!

Genast ser jag mig naturligtvis tvungen att göra en lista över bestämmelser. En gång för alla ska jag också förklara varför reglerna ser ut som de gör.
  • Enl. mom. 224: Lössvans är förbjudet (eftersom lössvans ger högre poäng i både mellantrav och skänkelvikning är det orättvist)
  • Enl. mom. 244: Galopp ska vara tretaktig, välbalanserad, rytmisk och energisk (sorry, alla ni som rider på irländska korsningar och travare - ni får inte vara med eftersom era hästar ofta har en fyrtaktig galopp och då vore allt mycket lättare för er! ...eller hur var det nu igen..?)
  • Enl. mom 227: Ryttare får ej mottaga hjälp sedan han startat (inridning vid A), vare sig han begärt det eller ej. (Årets tips till er som vill bli av med en konkurrent - hjälp honom/henne inne på banan så blir konkurrenten utesluten!)
  • Enl. mom. 224: All dekoration av häst/ponny med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet. (Detta eftersom alla domare tycker att rosetterna är så fina så de glömmer att titta på de utförda rörelserna.)
  • Enl. mom. 224: Dämpande sitsinlägg för ryttare är ej tillåtet. (I så fall hade det ju kunnat vara bekvämt för nervösa, spända förstagångstävlare på lånade ridskolehästar att sitta ner i trav och det vore ju orättvist. Särskilt gentemot alla de rutinerade ryttarna som startar med sina egna hästar i samma klass.)

Sugen på att tävla? Jag också, särskilt dressyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar