måndag 16 mars 2009

Miljöpolitiker?

En helt vanlig lördag:

Jag går upp ur sängen och tittar ut genom fönstret, det blåser. Visst hade jag kunnat tänka mig ett vindkraftverk på utsidan! Hmm.. Måste ringa han på raksträckan som har ett litet ett hemma på gården. Det kanske kan ge mig hushållsel i alla fall? Undrar vad det kostar.

In på toaletten. Svanenmärkt toapapper, det känns bra.

Skruvar ner golvvärmen lite, det är ju varmare idag. Skulle vilja ha så'n där vattenburen golvvärme som tar värmen från varmvattnet som kommer från diskmaskinen och varmvattnet som rinner ner i köksavloppet. Om jag bygger hus någon gång så ska jag ha så'n!

Husbygge förresten. Maria pratar ofta om passivhus, det finns visst de som t.o.m. producerar energi. Hur många solceller får man plats med på ett tak och hur mycket energi kan de ge? Trädgårdslampor drivs ju av solceller. Hur svårt kan det va'?

Slår på kaffe, häller det i termos när det är klart och stänger av kaffebryggaren.

Gör omelett på ägg från en kunds höns. Jag fick äggen när jag var hos henne och jobbade i förra veckan. Riktig grädde har jag också. Från Wapnö, för den grädden åker inte lastbil från korna till mejeriet utan bara från mejeriet till butiken.

När jag har ätit tar jag med mig alla återvinningsbara förpackningar från den gångna veckan och packar in i min miljöbil. Tar med flaskorna också.

Jag passerar återvinningsstationen och lämpar av det jag nyss packat in.

Släpper gasen i alla nedförsbackar och färddatorn visar "momentan bränsleförbrukning: 0,0 liter per mil". Det är lika roligt varenda gång! När jag fyller år ska jag önska mig en eco-driving-kurs.

Jag svänger in på Granngården och köper en 15 kg stor förpackning med hundmat producerad i Varberg - drygt nio mil härifrån. Passar på att köpa lite b-vitaminer också, så slipper jag åka och göra det på måndag.

På vägen hem pantar och handlar jag i svanenmärkta City Gross-butiken. Mest storpack och refill, faktiskt. De små förpackningarna är ändå dyrare per kg räknat.

Jag åker vidare hem. Sedan ska bilen inte rulla mer för idag.

Kaffet i termosen är fortfarande varmt och jag njuter det med Wapnö-grädde i.

Om en stund ska jag torka golven. Med såpa. Men först ska jag fundera mer på det där med att bli miljöpolitiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar