fredag 13 mars 2009

Förslag till kostnadseffektivitet, SEB!

Utan att vara särskilt insatt i ärendet vill jag bara få berätta hur jag tänker.

Det går dåligt för SEB och aktievärdet sjunker. Därför beslutar SEB att inte ge aktieägarna någon utdelning. Samtidigt tvingar kraven för att få vara med i det statliga bankstödsprogrammet SEB att avskaffa bonusar till ledare i banken. SEB höjer då den fasta lönen till sina högsta ledare som "kompensation för den uteblivna bonusen".

Jag fattar inte riktigt hur det här går ihop. Om banken går dåligt får väl den som har en provisions- eller bonusbaserad lön inte mer än sin grundlön? Hade samma person gjort ett bättre jobb så hade ju banken gått bättre och då hade bonusen betalats ut. Trots det ska man alltså kompensera för utebliven bonus. Ska ledarna i ett företag som går dåligt ha höjda löner som kompensation för att de gör ett otillräckligt jobb?

Jag har också hört motargumentet om att de nya lönerna innebär en faktisk sänkning av lönen. Jag tycker ändå att det verkar konstigt - banken gick ju dåligt redan innan löneförändringen blev aktuell. Fick ledarna ut bonus då också? I så fall kan väl bonusen knappast kallas bonus, eftersom den verkar ha betalats ut oavsett om verksamheten gått bra eller dåligt. Hur dåligt måste verksamheten egentligen gå för att man ska få ut enbart sin grundlön, funderar jag... Jag vet inte vad alla andra tycker, men jag tycker att det verkar ganska bakvänt.

Så här i besparingstider vill jag komma med ett blygsamt förslag till andra företag (eller banker) som kanske kommer att drabbas av liknande situationer, oavsett om påtryckningar från statliga regler tvingar organisationen att se över sina kostnader eller inte:

Löner är ju den största kostnaden för nästan alla verksamheter i Sverige idag. Om en redan hög lön inte räcker som motivation för att få företagets ledare att få ordning på ekonomin kan man fundera på två sätt. Antingen konstaterar man att ledaren har otillräcklig kompetens och byter därför ut ledaren eller utbildar henne/honom. Eller så kan man prova om samma lön räcker till för att motivera någon annan! Enligt siffror som jag hämtat på aftonbladets hemsida (och därefter räknat "baklänges" på enligt uppgifterna i artikeln) hade SEB:s vd Annika Falkengren en årslön på mellan 2,8 miljoner och 17,5 miljoner kronor innan löneförhöjningen. Jag är själv inte ekonom och besitter inte kompetensen för att sköta hennes jobb, men det finns det säkert andra som gör. Någon av dem skulle nog kunna tänka sig att ta sig an hennes jobb för den lönen. (Nu kanske du har märkt att jag är positivt inställd till rotation på arbetsplatser?)

Det hade kanske lönat sig för SEB att utlysa tjänsten som vd redan när man såg att siffrorna började peka nedåt. På arbetsförmedlingen till exempel. Den lär ju vara välbesökt nu när både Volvo och Saab verkar gå på knäna i bottenlös kvicksand.

Det är bara ett blygsamt förslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar