söndag 22 mars 2009

Återvinning

Man kan använda många uttjänta prylar till att göra något nytt av. Därför förvånar det mig att inte fler lämnar det som går till återvinning. Numera kan man ju lämna även mjukplast till återvinningsstationerna som står uppställda utanför bl.a. större dagligvarubutiker. Jag hoppas i alla fall att det finns sådana stationer i de flesta kommuner, det borde det ju göra!
Min återvinningshörna

Kanske kan det vara så att folk i allmänhet inte bara är lata, som många miljöfanatiker tycks tro, utan att bristen på återvinning beror på att människorna som förväntas lämna prylar till återvinning inte vet vad som händer med prylarna eller vad de kan förvandlas till. Jag som tänkt kasta mig med huvudet före in i miljöpolitiken anser mig vara skyldig att berätta detta. Det är för övrigt som politiker jag har anmält mitt intresse enligt förrförra inlägget. Nedan följer (i vanlig ordning) en lista. Den berättar en del om vad gamla prylar kan förvandlas till och på så sätt komma till nytta en gång till.
  • Hårdplast kan bli stallinredning
  • Man gör frostfritt utomhus-motionsunderlag av fönsterlister
  • Man gör värmeljushållare av flygplan
  • Stolar tillverkas av IKEA kassar
  • Möbelfyllning görs av hyvelspån
  • Lera blir kattsand
  • Hästskor görs av hästskor
  • Biogas tillverkas av matrester
  • Stålindustriavfall blir målarfärg
  • Visitkort kan tillverkas av tidningspapper
  • Isolering görs av glasflaskor
  • Eldningspellets görs av sly
  • Fleecetyg tillverkas av PET-flaskor
Listan kan uppenbarligen göras i princip hur lång som helst - har du fler konkreta exempel får du gärna lämna kommentarer om dem!

Nu menar jag inte att du ska lämna ditt flygplan utanför ICA eller att du själv ska blanda rödfärg till ladugården av metallspån du hittat i garaget. Jag vill bara be dig att prova att lämna den tomma sköljmedelsflaskan och äggkartongen till återvinning. Om du tycker att det är fruktansvärt jobbigt eller på annat sätt inte är genomförbart behöver du ju inte prova det igen. Tycker du däremot att det fungerar smidigt och inte är direkt överansträngande kan du ju göra det fler gånger och då ta med fler saker som går att återvinna.

Det är allt jag ber om idag. Tack för ordet!

1 kommentar:

  1. Bra tanke och jag håller med om det inte bara beror på lathet hos svenska folket.
    Jag vill gärna sopsortera, men om jag ska det så behöver jag bil för att ta mig till återvinnningen.
    Jag som inte ens har körkort.

    Mycket dåligt sådant tycker jag.

    SvaraRadera