lördag 7 mars 2009

Kvinnor och män pratar

Kvinnor tycks vilja prata OM varandra snarare än MED varandra. Detta kan verka märkligt eftersom de kallar varandra för vänner och jag har i alla fall alltid trott att man vill prata med sina vänner. Jag kan ha misstagit mig.

Kvinnors förmåga att berätta en sak vidare:

Kvinna 1 till kvinna 2: Sofie såg glad ut idag!
Kvinna 2 till kvinna 3: Det verkar som att Sofie är kär.
Kvinna 3 till kvinna 4: Jag tror att Sofie har träffat någon ny!
Kvinna 4 till kvinna 5: Jag har hört att Sofie snart ska bli sambo.
Kvinna 5 till kvinna 6: Sofie och hennes nya kille ska redan ha barn!
Kvinna 6 till Sofie: Grattis!! Vad ska barnet heta?

Män tycks vilja prata MED varandra. Detta verkar vara i sin ordning, eftersom de är vänner. Det stämmer med min teori om att man rimligtvis borde vilja prata med sina vänner.

Mäns förmåga att berätta en sak vidare:

Man 1 till man 2: Olle såg glad ut idag!
Man 2 till Olle: Du ser glad ut idag!

Har jag gjort en fascinerande och revolutionerande upptäckt eller är ovanstående fenomen välbekant?

3 kommentarer:

  1. Tänk så rätt du har..
    Vi kvinnor är ett lustigt släkte. Sen går alla och gnäller på skitsnack, men vad tror de att pratet kommer ifrån..

    SvaraRadera
  2. Så rätt! Sen undrar man varför inte kvinnor och män förstår varandra! Varför inte säga vad man menar och mena vad man säger.
    Vi män är inga tankeläsare OCH vi har insett det.
    Kvinnor tror sig dock veta att både vi män och deras väninnor kan läsa deras tankar. Därför tror kvinnor att allt skall tolkas och det leder ofta till fel och förvecklingar...

    SvaraRadera
  3. Detta med tankeläseri är nog anledningen till att jag allt som oftast inte begriper/tolkar vad folk (läs kvinnor) säger till mig. Förmodligen för att jag tror att de menar som de säger.

    Är jag då per definition inte kvinna?

    /Ulle

    SvaraRadera