söndag 8 mars 2009

Modernisera svenskan?

Folk har i alla tider gnällt över "dagens ungdom".

I dagens samhälle skrivs, tycks och talas ganska mycket om ungdomarnas sätt att använda det svenska språket. Etter värre har det blivit sedan ungdomarna fick tillgång till sms (short message service) och chatt (definieras av google.com som "informal conversation"). I dessa skrivna textformationer tycks vad som helst vara tillåtet. Man kan t.ex. skriva "fika?" och få svaret "a". Den kompletta, utskrivna formen av samma konversation lyder: "vill du fika?", svaret ska tolkas "ja". Begreppet "short message service " talar ju för sig självt och alltså borde "a" vara tillåtet som svar på en fråga. Likaså talar begreppet "informal conversation" för sig självt. Så länge de som deltar i denna informella konversation förstår varandra så behöver ingen annan lägga sig i språkbruket, eller hur?

Jag har många gånger använt uttrycket "om stenåldersbarnen hade gjort precis som deras föräldrar gjorde så hade vi fortfarande levt på stenåldern". Med det menar jag att det i många fall är de unga som driver samhällets utveckling framåt. Kanske är det vi "gamla" (jag är 31) som borde ta efter de unga, friska idéerna och utveckla vårt språk? Jag har valt några meningar ur en aktuell text - den är hämtad från Expressens hemsida. Jag gör ett försök att utveckla vårt språk utifrån ovanstående kriterier. Först följer texten i oförändrat skick, precis så som den stod skriven på expressen.se Jag låter den vara i en annan färg för tydlighetens skull.

De har varit tillsammans i sju år och svenska folket har väntat på en förlovning. Och till slut tog han mod till sig, Daniel Westling från Ockelbo. På en presskonferens på slottet på tisdagen berättade Victoria och Daniel om den magiska stunden.

Så, dags att börja rationalisera! Först tar jag bort alla bokstäver som ändå inte uttalas, alla c som står före k, för de märks ju ändå inte i talat språk och alla stora bokstäver som ju ändå inte gör någon skillnad. Jag tar också bort alla dubbelkonsonanter eftersom man bara uttalar en av dem.

de ha vari tisamans i sju år o svenska folke ha väntat på en fölovning. o ti slut tog han mod til sig, daniel westling från okelbo. på en preskonferens på slotet på tisdan beräta victoria o daniel om den magiska stunden.

Så, det blev ju ganska bra! Jag tror ändå att jag tar och fixar till lite fler saker. Jag byter ut alla bokstäver som inte skrivs som de uttalas. Många, om än inte alla, skiljetecken av olika slag hörs och märks sällan i talat språk, så jag tar bort dem. Jag tar också bort alla prickar och ringar på å, ä och ö eftersom vi ju strävar efter internationell förståelse nu när Sverige är ordförandeland i eu och allt.

dam ha vari tisamans i sju ar a svenska falke ha vantat pa en folavning a ti slut tog han mod til sig daniel westling fran akelbo pa en preskanferans pa slatet pa tisdan berata viktoria a daniel am den magiska stunden

Sådär! Genast blev det ju ännu bättre! Fast det är klart att man alltid kan förbättra det man gör, så det är bäst att jag fortsätter. Hittills har jag snyggat till texten på den dialekt jag har idag, men jag vill ge min personliga touch på det hela. Det är ju ändå jag som skapar detta rationella språk, så någon rätt måste jag väl ha att bestämma vilken dialekt som ska användas?!? Jag väljer min gamla Nyköpingsdialekt, helt enkelt. Slutligen tar jag bort alla mellanslag mellan orden eftersom man ju ändå inte gör pauser mellan orden när man talar. Jag tvingas också skriva en mening per rad eftersom jag ju har tagit bort mellanslagen. Datorerna av idag är helt enkelt inte konstruerade för att kunna hantera den modernaste svenskan.

damhavartisamansiskuarasvanskafalkehavantapaanfolavning
atischlutoanmotisajdanialvaschlingfraakalbo paapraskanferanspaschlatapatisdabarataviktariaadanialamdanmagiskaschtunda

Så! Nu är jag nöjd. Jag funderar på vart man ska vända sig om man vill skapa en debatt om det svenska språket och dess vidareutveckling. Svenska Akademien, kanske? Naturligtvis är jag beredd på ett visst motstånd. Det får man räkna med när man vill ändra på invanda och icke ifrågasatta tankemönster. Se bara på den oerhört långsamma utveckling vi har i Sverige idag när det gäller vindkraft! Det ska jag förresten ta upp vid ett senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar