fredag 15 maj 2009

Tips i myggtider!

Jag hörde på radion sent en kväll i veckan att det är den mänskliga frustrationen, irritationen och behovet av att uttrycka ilska som gör att vi slår ihjäl myggor som suger blod ur oss. Det är nämligen så att om man t.ex. har en kollega som sagt något dumt nyligen eller om man har haft ett gräl vid frukostbordet så uppstår ett behov av att utagera denna uppdämda ilska på någon annan/något annat. Då ligger myggorna risigt till!

Om man är en rationell människa som handlar för att behöva utstå mindre lidande i framtiden så borde man istället låta myggan suga klart och flyga iväg, enligt reportaget i radio. Gör man så så injiceras minsta möjliga mängd gift i huden och dessutom kan man glädjas över att just den myggan aldrig mer kommer att besvära någon människa. Så solidariskt!

Jag vet mer än så! Jag vet att det bara är myggor av honkön som suger blod och när en mygga har sugit klart så använder hon blodet för att försörja sina ägg med näring. Det faktum att hon får suga klart gör att hon kan reproducera sig och få kanske hundra avkommor. Om du tycker att det ger dig mer eller mindre lidande i framtiden om du nu gynnar myggornas avel får du avgöra själv. Jag lägger mig inte i.

För att fortsätta resonemanget om den uppdämda ilskan vill jag ställa en fråga till reportern/journalisten (beroende på vem av dem det var som uttryckte att det är bättre att låta myggan suga klart) i radion:

"Om myggan får suga klart, vart ska man då rikta sin uppdämda ilska?"

Jag menar...folk kommer att fortsätta bråka vid frukostbordet emellanåt. Arbetskamrater kommer att fortsätta säga något dumt ibland och ilska kommer att dämmas upp. Sådana saker "skapar ett behov av att utagera..." enligt samma reportage (se ovan).

Jag får inte riktigt ihop det här. Vad handlade programmet om egentligen? Konflikter vid frukostbordet och på arbetsplatser? Människors uppdämda ilska? Myggornas roll i samhället?

Jag ska nog välja en annan kanal nästa gång jag kör hem sent på kvällen.

1 kommentar:

  1. Nu blev man "nyfiken"... Vad var det för slarv?


    /Liza
    (*Vet också av erfarenhet att det är småslarvet som orsakar de flesta olyckorna*)

    SvaraRadera