onsdag 13 maj 2009

Svära i ridhuset?

Idag använde jag fula ord på jobbet. Jag svor med den starka ridlärarrösten inför en grupp II och med läktaren full av föräldrar och andra åskådare.

Jag sa "...jag blir heligt förbannad..." halvvägs in på lektionen och jag avslutade lektionen med "...ni red förbannat bra..." Så bra som de red idag har jag aldrig sett dem rida förut. Jag hoppas verkligen att det inte berodde på mina fula ord, för jag vill inte behöva använda sådana ord när jag jobbar.

Jag slogs av tanken på mitt inlägg för några dagar sedan; "svära i media?" där jag bl.a. påpekade att man kan använda fula ord för att ge lite mer tryck åt ett påstående. I det här fallet använde jag uttrycket för att minimera risken för olyckor. Ryttarna slarvade med en säkerhetsdetalj(visserligen bara lite, men jag vet vad det kan leda till) och jag svor för att jag skulle vara helt säker på att inga liknande slarvfel skulle leda till svåra olyckor. Resten av lektionen kunde jag ägna år konstruktiv ridundervisning - och jösses som de red sedan!!

Undrar just om jag får sparken nu..




Jaså - undrar du hur illa det kan gå på grund av lite slarv? Du menar hur illa det kan vara och måste man som vuxen verkligen ta i så hårt att man inför ungdomar tar till sådana medel? Kan det gå så illa för att man har slarvat lite så att det är värt att riskera hela det genom åratal uppbyggda förtroendet på ett ögonblick? Att man försämrar sin plats som förebild för dessa känsliga individer?

Ja, det är värt det. Tjejen som gjorde samma slarvfel på en ridbana utanför Västerås hösten 1995 dog.

1 kommentar:

  1. När man håller på med hästar går väl säkerhet framför språket. Om man behöver ta i med hård röst eller använda svordommar för att få elever att förstå och även föräldrar på läktaren så är väl det helt okej. Vi hade fortsatt rida för dig... det visar att du bryr dig om säkerhet. Säkerhästverksamhet= guld. kram kaffe tanten

    SvaraRadera