torsdag 28 maj 2009

Framtidsbil eller bilframtid?

Det är kännt sedan länge att det går trögt för Saab. Emellanåt får man information om att en ny rekonstruktion är på gång, att någon mer potentiell köpare har dykt upp eller att någon annan smart lösning läggs fram.

General Motors äger Saab och har nu visat sig vara villiga att hjälpa Saab över tröskeln, tillbaka in i de konkurrenskraftigas värld. Jag tyckte det lät konstigt redan första gången jag hörde det. Jag trodde nämligen att GM en gång köpte Saab för att göra Saab konkurrenskraftigt på marknaden och att man nu hade misslyckats.

Om Saab räddas från konkurs så kommer den Svenska idyllen Trollhättan att fortsätta snurra, barnen där kommer att fortsätta växa upp i trygghet utan att behöva känna av föröldrarnas oro över ekonomin, småföretagen som ägs av andra än Saab kommer att gå bra liksom alla underleverantörer till Saab och livet kommer att vara ganska oförändrat för de flesta. Det vore bra.

Nu visar det sig att det går dåligt för GM. GM har fått 19,4 miljarder dollar av den amerikanska staten för att hållas vid liv. Nu närmar sig gränsen för hur mycket pengar USA kan pumpa in i ett egentligen redan konkursdrabbat företag. Idag ska förhandlingar hållas om GMs framtid. Företagsledningen ska presentera ett förslag för hur GM ska komma på fötter igen. Jag skulle tro att Saab inte är med i det förslaget..

Opel - det tyska bilmärket - är även det konkursmässigt. Opel ägs av GM.

Hur det här ska fortsätta vet ju ingen, men jag kan inte påstå att det ser lovande ut. Den andra stora ägaren i bilvärlden är Ford. Därifrån kommer inga tecken på skral ekonomi, fast det betyder ingenting. I förrgår märktes inga tecken på att GM hade ansträngd ekonomi. Igår talades det om att företaget är konkursmässigt.

En masskonkurs i bilindustrin skulle vara enormt förödande för miljarder människor. Det vore ett fruktansvärt bakslag för industrisamhället och det skulle få följdeffekter som ingen vill tänka på.

Jag tänker redan steget längre. Om ALLA bilmärken går i konkurs - vad händer då? Vad händer med värdet på begagnade bilar om alla nytillverkade försvinner från marknaden? Hur mycket kommer det att kosta att försäkra sin bil om bilar blir hårdvaluta? Kommer bilmekaniker att vara samhällets högst avlönade?

Hur kommer miljön att må när ingen vill slita på sin bil i onödan eftersom den måste räcka i många fler år än tidigare?

1 kommentar:

  1. Ja det är en god tanke att saab räddas ,för då räddas inte bara trollhättan ,stora delar av sverige skulle oxå få lite mer fart ,för att inte tala om transport sidan ,väldigt mycke fraktas med lastbil ,både till och från saab.
    Det allra bästa vore om alla saab modeller flyttadess tillbaka till trollhättan,då skulle det bli riktig fart på trollhättan ,för att inte tala om vad som skulle hända om vi använde svensk tillverkade delar i bilen som ska vara svensk,som läget är nu så är det inte mycke som är svensk tillverkat i en saab , börja med det så blir det snart fart på hela sverige ,å miljön med kortare transporter..

    SvaraRadera