söndag 17 maj 2009

Svininfluensa och andra smittor

Jag ägnar den första halvan av detta inlägg åt svininfluensan och den andra halvan åt andra smittor, tänkte jag.

Svininfluensan är säkert hemsk - jag är faktiskt inte så insatt. Jag reagerade häromdagen (nej, Joakim reagerade och gjorde mig uppmärksam) på att mexikanarna verkar vara känsligare än andra. I Göteborgs-Postens reportage igår stod att 2 446 fall i Mexiko har lett till 60 dödsfall medan 4 298 smittade i USA har lett till 3 dödsfall.

Det jag egentligen tänkte ta upp om just det här med svininfluensan har inte med smittan att göra utan om uppfinningsrikedom och - förmodligen - viljan att göra pengar på folkets tro. Jag låter bilderna tala för sig själva. Observera domännamnet; alltid beläget på en blogspot.com och alltid innehållande ordet pharmacy. Den första bilden visar pop-up-fönstret som jag först möts av. Efter att ha valt "avbryt" får jag se resten.


"Do you want to protect yourself and your family from the Swine flu?"




Jaså, säger du det? Du tycker att de ser lika ut? Du menar att man får se samma sak på flera olika sidor? Tja...blogspot är gratis och man kan skriva om vad man vill. Gratis marknadsföring av en produkt som man vill prångla på folk i en svår tid, t.ex. Eller är det någon som tror på att man kan få fungerande "Real protection from the Swine Flu" för 7,32€ per piller?

7,32€ = 78 SEK...

Utöver ovanstående bilder poppade det upp tolv(!) sidor till med ordet "pharmacy" i när jag satt och väntade på inloggningsskärmen på blogger.com (där denna blogg ligger). Jag fascineras av människors uppfinningsrikedom i lågkonjunktur. Kanske ser denna någon som gör alla dessa sidor svininfluensan som en skänk från ovan när han eller hon nyss mist jobbet pga konjunkturen? Om en av tusen nappar kan det nog bli en mindre förmögenhet. Särskilt om det inte finns några piller och man betalar i förskott med kort över nätet.

Så över till andra smittor (läses med nyhetsankarröst).

Jag tycker mig märka att humör smittar. Det är väl knappast någon nyhet egentligen, det finns t.o.m. publicerade forskningsresultat som visar att ett leende och gott humör är det som smittar effektivast mellan människor när det gäller sinnesstämningar. Min tanke var att ägna några rader åt bitterhet. Det är en stämning/känsla som inte talas om särskilt ofta och jag vill börja med att förklara min egen tolkning av vad bitterhet är:


"Bitterhet är missunnsamhet
som uppstår hos en person som misslyckats med något.
Den personen önskar att andra som vill göra samma sak
också ska misslyckas."

Det är nog som svag självkänsla ungefär; om någon har misslyckats med något kan bara en annan persons värre misslyckande få den förste att känna sig mer värd. Detta trots att personligt värde ju inte har något med prestation att göra. Exempel: X och Y är två personer med svag självkänsla. X har misslyckats med något som Y snart ska prova på. X bli bitter och talar då om för Y att Y inte har förutsättningar för att klara uppgiften. Y får sämre tro på sig själv, blir ledsen och kanske försvarar sig med att säga att X förberedde sig för dåligt och därför misslyckades. X tar illa vid sig och tror att kritiken om förberedelserna är ett personligt påhopp. X försvarar sig tillbaka med att påstå att Y minsann inte heller brukar förbereda sig.

Så kan det fortgå tills ett fullt utvecklat bråk är igång. Det bästa som kan hända i ett sådant fall tycks vara att Y också misslyckas med uppgiften, ty det verkar vara den enda chansen att få X och Y att förstå att det är lika mycket värda. Dessvärre leder det till att de båda i så fall tror att de är lika lite värda istället för att se att de är lika mycket värda som alla andra och att misslyckandet inte alls har med det personliga värdet att göra.

Bitterhet är lömsk för den tenderar att växa istället för att försvagas. Min tro på det hela är att det bästa är att dela på folk som skapar bitterhet i varandras närvaro. Dessa människor verkar inte alltid se det själva - kanske definierar de sig själva genom att hela tiden jämföra sig med sin "kompis" , då troligen i hopp om att över tid vara aningen bättre mätt i prestation.

Var vaksam inför detta beteende, vänner! Det är ett fördärv att trilla dit och vi är alla värda något mycket bättre än fördärv - inte sant?

1 kommentar:

  1. Hej, Ulle!

    Bitterhet kan också bero på att man fått så många törnar i sitt liv så att bitterheten drabbar ens hela livssituation...som helhet. Inte dock alltid att man misslyckas med något, utan kanske för att man var för rädd att prova på något. Ofta ofta, träffar jag på bittra människor och 95% av dessa är pensionärer. De är arga och bittra för att:
    De vågade inte ta "den slingriga stigen", utan fortsatte rakt fram. De valde vägen som var säkrast, för man kan ju inte gå på en outforskad väg. Så fortsätter de genom hela livet. Det är då bitterheten sakta föds. Åren går och plötsligt inser de att livet nästan redan passerat...och då är det försent att göra något åt det.
    Många äldre har därför fastnat i den tid de var som lyckligast, och deras mentala sinne stagnerade just där. Och allt som händer därefter i den övriga världen...är skit. Speciellt den tekniska utvecklingen, som då bara blir "trams" och "Det var bättre förr".
    Men istället för att ta åt sig, så hav medlidande...och passa på att njuta av sitt eget liv...NU!


    Kram Inka

    SvaraRadera