fredag 8 maj 2009

Ett enkelt sätt

När jag var liten fick man ibland små knappar i skolan. Antagligen heter de något annat nuförtiden, troligen något amerikaniserat - är det det som kallas pins, kanske? Jag tror att själva konceptet med att bära knappar på kläderna kom under 70-talet, fick ett uppsving i mitten av 80-talet, självdog under 90-talet för att nu återuppstå. Att bära de här knapparna är ett enkelt sätt att visa vad man står för och vad man stöttar genom ett ekonomiskt bidrag. Det som hjälper direkt är naturligtvis pengarna man betalar för att få prylen, men det som gör en skillnad i samhällets inställning det faktum att man bär den. Ju fler som ser den, desto fler vill ha en och desto mer pengar kommer forskningen och hjälporganisationerna tillhanda.

En av de jag minns tydligast var den lilla plasthanden med texten "RÖR INTE MIN KOMPIS". Den kampanjen handlade om att man skulle behandla och värdera alla lika. Jag var för liten då för att märka om det gjorde någon egentlig skillnad, men pratet runt kampanjen var det första som fick mig att bli medveten om att det finns människor som gör andra illa för att de skiljer sig från det egna utseendet, sättet eller språket. Jag tror att det var likadant för andra i min skola. Symbolen är högaktuell idag för alla som vill opponera sig mot politisk främlingsfientlighet.


Den mest uppmärksammade symbolen de senaste åren har varit Rosa Bandet, en symbol för främjande av forskning kring bröstcancer.

Det här är en lite mindre känd symbol. Den finns att köpa hos bl.a. Euroflorist och intäkterna går till Hjärt-Lungfondens forskning kring barns hjärtsjukdomar.


Den sista symbolen jag tar upp tillhör en välkänd kultur för varje svensk; Majblomman. Men hur många vet vad pengarna går till? Intäkterna från barnens försäljning, som förra året uppgick till 24 miljoner (!) kronor gav många barn möjlighet att få ägna sig åt en hobby, åka med på skolresan, få en cykel eller nya vinterskor.

Visst kommer du väl också att skaffa dig minst en ny nål den kommande månaden?

1 kommentar:

  1. köper rosa bandet varje år å starar alltid en egen insamling.. Har även köpt nålen barn med hjärtfel.. Skulle köpa unicefs "nålen" för barn arbete men den var slut på apoteket.. Paula

    SvaraRadera