tisdag 14 juli 2009

Motorsåg vs virknål

Ge mig en tapet och jag sätter upp den mönsterpassat och symmetriskt.
Ge mig en vinkelslip och jag visar dig en hyfsat jämn snittyta.
Ge mig en spackelspade och jag snyggar till taket om du vill.
Ge mig en motorsåg och jag lägger ett fällsnitt på någorlunda rätt ställe.

Ge mig en virknål och jag förstår inte vad jag ska göra med den.
Ge mig ett nagellack och jag förstör hela badrummet.
Ge mig epileringsmaskin och jag kastar den efter dig.
Ge mig en flytande kajal och du får köra mig till ögonakuten.

Jag är kvinna.
Är det jag som är okvinnlig eller är det samhället som har ändrat sig sedan jag var ett barn?

4 kommentarer:

  1. Vet inte vad jag skall säga. Men jag ligger dubbelvikt av skratt. För det stämmer ju. :)
    Paula

    SvaraRadera
  2. Det gäller att utse sig själv till norm och förebild! ;-)

    SvaraRadera
  3. Så är det att ligga i framkant. Om nu traditionellt manliga dygder typ kapa järn är avantgarde. Förhoppningsvis förstår inte nästa generation frågeställningen överhuvudtaget.

    SvaraRadera