söndag 14 juni 2009

Utan identitet

Någon gång i tolvårsåldern bestämde jag mig för att om jag någonsin i mitt liv skulle föda upp hästar så skulle jag använda mig av temat "vetenskapsmän" för att namnge mina hingsföl. Stofölen har jag vid 31 års ålder fortfarande inte hittat något bra system åt, men eftersom jag ändå inte har fött upp mer än en häst kändes det inte så viktigt.

För två år sedan föddes mitt första egna föl; ett hingstföl e. Rosevelt - Island Reef**. Han fick namnet Kelvin efter Lord Kelvin som var matematiker, fysiker och uppfinnare. Lord Kelvin skapade t.ex. kelvinskalan som numera används som SI-enhet avseende temperatur. Han var dessutom först med att presentera en korrekt lösning på ett gammalt matematiskt-kosmologiskt problem; Olbers paradox.

Lord Kelvin var en man vars arbete intresserade mig mycket på den tiden då jag nästan snubblade in på banan mot att bli universitetslärare och jag tyckte dessutom att Kelvin var ett bra namn; kort, lättstavat, lätt att uttala och inte så vanligt. Efter något år fick jag veta att Lord Kelvin inte alltid hade hetat Lord Kelvin. Han var född som William Thomson. Hade lika gärna kunnat vara John Smith.. Jag bestämde mig då för att kolla upp mitt tilltänkta namn på nästa fölunge lite bättre innan jag skulle skicka in dess registreringspapper.

Förra året betäckte jag Kelvins mamma igen och under vintern som gått har jag misstänkt att det var ett stoföl där inne. Det har gett mig en anledning att fundera över ett tema för stofölens namn. Det är inte helt enkelt; det måste finnas tillräckligt många namn att välja mellan inom temat (dammsugarmärken fungerar alltså inte) och det får inte vara ett upptaget tema (kryddor, blommor, potatissorter, känslor på franska, disneyfigurer, leksaker, bilmodeller, idolvinnare och frånskilda kändisar går alltså inte). Man skulle kunna kalla det för en tämligen avancerad form av idétorka att lägga i runda slängar elva månader på att fundera ut ett simpelt tema - och ändå misslyckas!!

Natten till 19 maj födde hon ett stoföl e. Figaro R - Island Reef**. Och där stod fölet utan identitet - i tio dagar!! Stackars liten.. Tur att hästar har hjärnor små som golfbollar, annars hade hon kanske kunnat tro att hon inte var omtyckt. En simpel häst som hon är - hur viktigt kan det va' med ett namn?!? Inte på långa vägar lika viktigt som med ett barn i alla fall!!

Här är hon ett par minuter gammal och mamma Kelly slickar henne torr.


Jag tänkte mig ett namn som skulle vara lite roligt, kanske med anknytning till hennes (roliga?) färg. Hon blir en dressyrhäst om man ska tro härstamningen och det där med udda färger är lite känsligt bland de konservativa dressyrtanterna. Enligt den principen skulle hon kunnat få heta "Indianhästen" eftersom det ju alltid retar någon - och det tycker jag är roligt. Men jag var inte helt nöjd med det namnet eftersom det är lite för långt att ropa i hagen.
Sedan tänkte jag att det måste ju finnas någon historisk vetenskapskvinna med ett bra namn vars arbete jag kan fascineras av. Det första stofölet kan väl få låna hingstarnas tema då, eftersom jag ändå inte kommer på något annat? Efter en kväll på Wikipedia var jag inte ett dugg klokare. En enda vetenskapskvinna genom historien lyckades verkligen imponera på mig. Hon hette Sophia Kovalevskaja. Det är inget alternativ.

Här är hon tio dagar gammal och mamma Kelly vågar släppa henne någon meter eller två ifrån sig.

Hon har en vit ring som går hela vägen runt halsen och apropå namn efter hennes färg så kanske hon kunde få heta Ringhals då? Det är ett gräsligt fult namn som verkligen borde reta gallfeber på någon, vilket skulle kunna vara ett litet nöje i sammanhanget för mig. Det är nämligen en hobby jag har i smyg; att låta mig roas av folk som överreagerar på meningslösa saker.

När jag läste på om Ringhals visade det sig att hela processen runt Ringhals och dess reaktorer har kantats av ett politiskt veleri. Tillstånd har givits och dragits in, nya reaktorer har beställts trots att man vetat om den planerade folkomröstningen, en installerad reaktor fick vänta i tre år med att tas i drift för att ingen ville ta beslut och maneter lades på marken för att ruttna efter att ha fastnat i kylsystemen. Bland annat. Ringhals ägs dessutom till drygt 70% av Vattenfall. Jag är, milt uttryckt, inte så förtjust i Vattenfall. Vattenfall eldar nämligen kol utomlands.

Fölet kunde alltså inte heta Ringhals. Detta eftersom jag ogillar både politisk feghet och Vattenfall. Attans.

Även här är hon tio dagar gammal.


Jag funderade vidare på vetenskapstemat och mindes ett namn; Nikola Tesla. Tesla klingar ju feminint så det skulle kunna funka. Men vad var det den där Nikola gjorde nu igen? Förmodligen uppfann han något hemskt vapen eller giftmördade sin professor bara för att jag inte skulle kunna använda hans namn hundra år senare åt mitt föl. Men ödet ville annorlunda. Turen vände. Tesla visade sig vara perfekt.

Om du vill kan du nu i smyg låta dig roas av mitt engagemang i en helt meningslös sak; att namnge ett fläckigt föl som ändå aldrig kommer att lära sig vad hon heter.

Nästa inlägg kommer nog att handla om Nikola Tesla.

Välkommen åter!

2 kommentarer:

  1. Grattis till fölet! Härligt med en skäck. Jag har alltid haft en dröm om att ha en fläckig häst.

    En länk till en intressant blogg om kvinnliga vetenskapsmän:
    http://letaguldkorn.wordpress.com/2007/12/07/vetenskapsman-och-kvinnor/

    Andra teman kanske skulle kunna vara kvinnliga författare eller konstnärer?

    SvaraRadera
  2. Röstar för Sophia (undrar varför) sen säljer du henne till oss.. tänk dig på tävlingsbanan Dom kommer bli konfunderade hiihii

    SvaraRadera