fredag 12 juni 2009

Trolleri i Trollhättan?

Igår fick man höra på nyheterna att Koenigsegg köper Saab. Man fick också veta att Koeningsegg till en viss procent ägs av Norska intressen.

Min första tanke var att det skulle bli riktigt bra. På Saab i Trollhättan finns massor av människor som är bra på att bygga bilar, det finns statistik som visar vad marknaden vill ha, det finns produktionslokaler och lagerutrymmen som ligger bra till för vidare transporter. Det finns dessutom folk som vill bygga bilar.

Hos Koenigsegg finns spetskompetens för att skapa vassa, riktigt effektiva motorer och dessutom en fingertoppskänsla för design. Kanske skulle det kunna bli Saabs nya nisch; en snygg och rymlig familjekombi som tack vara Koenigseggs motorer drar 0,39? Snacka om att stövla tillbaka in på bilmarknaden med spetsade armbågar och högburet huvud i så fall!

Om Koeningsegg vet jag mindre än om Saab, så jag läste på lite. Det enda jag visste innan var att det tydligen skulle vara världens snabbaste bil och att den är svenskbyggd - för hand, naturligtvis. Ju mer jag läste på om detta fartvidunder och dess ekonomiska historia desto mer orolig blev jag för alla familjeliv i Trollhättan. På Dagens Industris hemsida kan man läsa om domstolsbeslut, kronofogdebesök, massavhopp från styrelsen och motsägelsefulla årsredovisningar. Bland annat.

VD för Koenigsegg är Christian von Koenigsegg, tyskättling som fötts i Stockholm. Han närde drömmen om världens snabbaste bil och har fått ihop drygt 60 miljoner kronor från olika investerare för att förvekliga sin dröm. Duktig kille.

Jag ser det som min plikt att sammanställa lite fakta om Koenigsegg. Samtliga uppgifter är hämtade från di.se.

  • Företaget startades 1993.
  • Första bilen byggdes 2000.
  • Den första bilen såldes 2002.
  • 2004 höjdes omsättningen från 6,4 Mkr till 13,1 Mkr varav 8 Mkr var ersättning från försäkringsbolag efter en brand. Resterande omsättning har alltså minskat..
  • Koenigsegg har sålt totalt 10 bilar.
  • Idag finns två Koenigsegg registrerade i Sverige. Den ena ägs av Koenigsegg och den andra av Koenigseggs förra designer.
  • Den norska finansiären Bård Eker, industridesigner, vet inte hur stor del av Koenigsegg han äger. Han vet bara att det är en rörlig (!) siffra.
  • Bård Eker är beredd att stoppa in obegränsade resurser i Koenigsegg.

Den allra sista punkten är det jag hoppas mest på. Alltså att Eker kan hålla Trollhättan flytande tills Trollhättan kan simma själv. Jag hoppas också att någon projektledare på plats kan se till att Saabs och Koenigseggs motoringenjörer får träffas i ett rum med gott om kaffe och högt i tak. I så fall kanske den där rymliga familjekombin kan dra 0,39.

Varför inte bjuda in en ingenjör från Tesla Roadster, förresten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar