tisdag 9 juni 2009

Höger tumme

Höger tumme är körd. Den fick stryk av världens största nyckelring igår. På mitt jobb (föreningsdriven ridskola) har vi ett café som drivs av ideella krafter. För att ingen ska råka åka hem med cafényckeln har den försetts med en kraftig kedja och en stor metallplatta.

Jag höll nyckeln med tillhörande bihang i handen när jag fridfullt promenerade genom stallgången. En häst fastnade lite med svansen i nyckelringen och metallklumpen sattes i gungning. När världens största nyckelring hamnar i gungning är det inte roligt att vara min högra tumme.

Som en projektil i överljudsfart kom metallplattan flygande genom luften, hängande som en gigantisk pendel i den tillhörande kättingen. I en svängning började den rotera våldsamt, till synes opåverkad av tyngdlagen och dessutom oförtröstligt i riktning mot min arma tumme.
KRASH!! BOM!! PANG!!
Projektilen träffade min yttersta fingerspets och borrade sig djupt in under nageln och utan hänsyn skilde den nageln och fingret åt en bra bit. Oförklarlig smärta trängde upp ur djupet av mitt inre. Det krävdes en enorm kraftansträngning, följd av massivt illamående, för att förmå mig själv att vara tyst trots denna intensiva skräckupplevelse.
Ska jag någonsin kunna använda höger tumme igen???

Notera de ohyggliga mängderna blodavlagringar som samlats under nageln!


Okej. Jag överdrev. Men bara lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar