fredag 5 juni 2009

Fingerfärdig för flera!

Ibland vinner man och ibland förlorar man. (Uttrycket lånat av goda vännen Maria Abrahamson.)

Den här veckan har jag mest förlorat. Tur att veckan snart är slut.

I tisdags kväll skulle jag göra något som vi kvinnor ofta skryter med att vi är så bra på; att göra två saker samtidigt. Jag pratade i telefon och skar upp tomater samtidigt. När jag skar den sista tomatbiten i två delar skar jag mig även i fingret. Vänster pekfinger. Det blev ett ganska djupt sår eftersom jag har vassa knivar och dessutom var hungrig och därför hade bråttom.

I onsdags förmiddag skulle jag stänga en trägrind till en hage och fick då en flis (eller sticka, som det heter där jag kommer ifrån från början) i fingret. Höger långfinger. Naturligtvis var träflisan impregnerad eftersom det skulle göra så ont som möjligt och bli så infekterat som möjligt.

I onsdags eftermiddag skulle jag ge min häst lite hö och då bet han mig i fingret. Höger ringfinger. Eftersom även detta skulle orsaka så stor smärta som möjligt släppte han inte taget förrän min nagel blivit kluven.

Igår morse skulle jag lägga liniment på några hästars knän och då fick jag in liniment i såret från i tisdags när jag skar tomater. Vänster pekfinger - igen. Starkt liniment i ett sår gör att man mår illa ett par timmar. Fast det gjorde inte särskilt mycket ondare i fingret än vad jag hade sedan tidigare. Alltid något positivt!

Igår eftermiddag skulle jag spänna en sadelgjord på en av ridskolans ponnyer och då fastnade jag med fingret i spännet. Vänster långfinger. Eftersom trenden redan börjat satt jag fast tillräckligt länge mellan ponnyn och sadelgjorden för att hinna få krosskador på sidan av fingret.

I morse skulle jag för tusende gången försöka få ut flisan som jag gått med sedan i onsdags. Med skalpellen i högsta hugg i min okontrollerbara vänsterhand gick jag loss på eländet. Det slutade med att jag blödde från två fingrars nagelband innan flisan var väck. Vänster tumme och höger pekfinger.

Nu har jag fyra friska fingrar; vänster lill- och ringfinger samt höger tumme och lillfinger. Användbart.

Idag ska jag tvätta ett fult sår på min andra häst. Det brukar göra honom lite irriterad så han biter mig säkert i något av de fyra friska fingrarna.

På söndag ska jag vara valförrättare i valet till EU-parlamentet. Då kommer jag förmodligen att skära mig på valkuverten. På minst ett av de ännu så länge friska fingrarna. Så om jag inte funnits vid tangenterna på ett par dagar i början av nästa vecka så vet ni varför.

Håll tummarna för mig är du snäll!

3 kommentarer:

  1. Oops bäst att lägga bort alla knivar och slipa altanen och inte be barnen bita dig om vi får ihop en fika imorgon. Paula

    SvaraRadera
  2. Ulle, ulle ulle... hur ska detta sluta??? Håll fingrarna i styr... ;)

    SvaraRadera
  3. Hej, gumman!

    Jag skrattade så jag tjöt. Gud vad kul. Men samtidigt ser du ju positivt på det. Du är för härlig du Ulle-Gulle. Kan du inte komma hit snart så man får skratta och underhållas. Du är en frisk fläkt i vardagen gumman. Själv är jag bara ett friskt fläsk. Kom hit så jag får skratta lite.
    nästa gång du kommer tycker jag att du ska sova över hos oss.

    Kram på dig lilla svägerskan.


    //Inka

    SvaraRadera