torsdag 11 juni 2009

Några djur i min vardag

Som du kanske redan vet cirkulerar det många djur i mitt liv. Jag är aktivt delaktig i två hundars liv (då räknar jag de som jag ger mat med jämna mellanrum), en handfull katters liv (då räknar jag de som jag ger mat och de som försöker flytta in hos mig) och ett 70-tal hästars liv (sommartid blir det fler hästar).

Med djur nära inpå ser man ofta små guldklimpar i tillvaron. Ibland rörande, ibland hejdlöst roligt och ibland bara lite småkul. Jag har bestämt mig för att den här vägen dela med mig av det fåtal guldklimpar som fastnar på bild. Kanske blir det bara den här gången, kanske upprepar det sig.

Här följer i alla fall veckans skörd:


På vägen hem från jobbet såg jag en massa människor i en hage. En ungtjur hade fastnat med benet i en rot och trillat med huvudet före ner i en damm. Han hade nästat gett upp när hjälpen kom. Här har han nyss fått laserbehandling på en skadad muskel, hästtäcke över ryggen och extra gott gräs serverat direkt ut handen. Snart kommer människorna att bygga ett tält bestående av två balvagnar, en traktor och en stor presenning åt honom eftersom det ska bli regn i natt. Tills han orkar resa sig själv får han hjälp att vända sig varannan timma.
När jag skulle ta in min häst från hagen var han inte där. Istället hittade jag honom utanför grannens trädgård, inklämd mellan studsmattan, båten, två båtkärror, en släpvagn, ett dike och en stengärdesgård.


Hunden vill ha en egen flagga Nationaldagen till ära.
Hunden har ledsnat på Nationaldagen.

När jag såg detta insåg jag att "hästvan hund" och "hundvan häst" för mig nog betyder lite mer än för genomsnittsmänniskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar