fredag 10 april 2009

Välj!

Om du skiter i vad som händer i ditt liv kan du sluta läsa nu och titta in imorgon istället. Välkommen åter i så fall! Om du vill bestämma själv är du välkommen att läsa vidare.

EU-val 7 juni. Vill du något överhuvudtaget? Tycker du något överhuvudtaget?

Vad du vill bryr jag mig inte om, inte heller vad du tycker. Sverige är ju - tack och lov - ett land där man får tycka vad man vill och man får säga vad man tycker. Det jag bryr mig om är att du talar om vad du vill. För din skull, för Sveriges skull och för EU:s skull. Eftersom du lever i Sverige (det gör du förmodligen eftersom du läser min blogg på svenska) påverkas du av svenska lagar och regler. Eftersom Sverige är en del av EU (oavsett om du tycker det är bra eller dåligt) påverkas Sverige av EU:s lagar och regler. Så är det bara, det är nog inte så svårt att förstå.

Om du tycker något om, känner något för och vill något med den svenska värld du lever i, bör du gå till val. Den moralkakan har du serverats tidigare... Vänta, jag ska förklara på ett annat sätt!

En lärare jag hade en gång förklarade det här med valdeltagande på ett nytt sätt. Man brukar ju säga att lågt valdeltagande är ett tecken på missnöje hos befolkningen. Min lärare; Per, såg lite mer egoistiskt på det. Så här:

Om det finns tex. fem partier att välja mellan som har en chans att få mandat och du tycker att alla är dåliga så kan det kännas lockande att strunta i valet. Inget parti står ju ändå för dina åsikter! Men hur dåliga du än tycker att de fem partierna är så tycker du nog att minst ett är sämre än de andra. Om du då inte röstar så har ju det partiet du tycker sämst om inte mött ditt motstånd. Alltså gynnar du det parti du tycker minst om genom att agera soffliggare. Jag tror inte att det var din tanke om du låg hemma förra valet. Eller?

Försöker någon komma med motargument?
  1. En röst gör ingen skillnad. Om man räknar alla röster en i taget kommer man aldrig att kunna räkna längre än till ett. Jag lovar! Och alla de enstaka rösterna tillsammans har hittills gjort alla valresultat någonsin i världens historia. Är det bevis nog för dig?
  2. Jag orkar inte. Okej. Skit i det då, men kom inte och gnäll sedan. Argumentera inte om vårdköer, dagisplatser, skolmat, a-kassa, trafikskatter, bränslekostnader, miljöutsläpp.......... Någonsin mer!!
  3. Jag är bara en och jag är för liten för att påverka. Har du någonson provat att sova med den mygga i sovrummet? Kunde den inte påverka dig kan du ju strunta i att rösta.

Om du nu väljer att rösta på det parti du gillar mest eller på det du tycker minst illa om bryr jag mig inte om.

Så, det var min syn på saken. Jag väljer. Naturligtvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar