söndag 5 april 2009

Energin i mina steg och i min hund

Man eldar ju för att värma hus. På landet eldar man med bl.a. ved, pellets och i vissa sällsynta fall fortfarande olja. I stan eldar man diverse skräp i fjärrvärmeanläggningar. Alltså eldar man för att värma. Kan man vända på resonemanget? undrar jag. Kan man hämta värme från något som redan är varmt och värma huset med det?

Ja, det kan man!

  1. Man kan ha vattenfyllda solfångare på taket på sin villa. Man kan sedan duscha i det vattnet. Nackdel: vattnet bli varmast på sommaren då vi är i minst behov av värme. Å andra sidan värdesätter i alla fall jag att kunna duscha varmt även sommartid. Gör du?
  2. Man kan ta vara på överskottsvärmen i ett krematorium. Vattnet som cirkulerar i krematorieugnen för att hindra den från att förstöras håller runt 90 grader. Vore det inte slöseri att hälla det i avloppet?
  3. Man kan leda varmvattnet från diskmaskinen via en värmeväxlare som sedan flyttar värmen till golvvärmen.

Redan på 70- eller möjligtvis 80-talet kunde man driva batteriet i ett armbandsur med rörelserna som blev när man rörde armen. Idag drivs batteriet i Toyota Prius av rörelserna som blir när den rullar. Kan man på fler sätt ta vara på den energi som blir när vi lever en vanlig dag?

  1. Jag vill ha ett par skor som lagrar energin i varje nedtramp. När jag kommer hem vill jag plugga in dem i tvättmaskinen.
  2. Jag vill kunna värma huset med värmen som blir i dynghögen.
  3. Jag vill låta motståndet på spinningcyklarna bli till el att stoppa in i vägguttaget.
  4. Jag kan tänka mig att ha en batterikopplad dynamo på cykeln och få lite extra träning av motståndet. Sedan kan jag koka kaffe med batteriet.
  5. Tänk om man kan sätta små elektroder på hunden? Den är ju helt galen och borde kunna driva åtminstone en glödlampa!

Fler förslag, någon? Redan 1969 kunde man skicka människor till månen! Hur svårt kan det va' att lagra energi från det vi gör varje dag?

Slutligen: Jag vill kremeras när jag har dött. Värm någons hus med mig då, är ni snälla!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar