måndag 27 april 2009

Sälja eller inte sälja - det är frågan

Jag lyssnar ganska mycket på radio. Oftast då reklamfinansierad radio. Vissa reklamer som sänds är så ruskigt dåliga så jag hade skämts om jag inte vore en människa med distans till min tillvaro.

Just nu sänds en reklamsnutt som jag tror är tänkt att skapa försäljning av bredbandsanslutningar, hjälp med kabeltrassel och nätverk av olika slag. Personen som pratar säger något i stil med:
"Har du också problem med anslutningar? Får du, precis som jag, hjälp av pappa när något gått snett med datorn? I så fall ska du ringa till oss på Firma X!"
Är det verkligen rimligt att man som kund ska anlita ett företag vars medarbetare tar hjälp av sin pappa för att klara av jobbet? Vore det inte lämpligare då att pappan tog över firman?

För ett tag sedan gick en annan klämkäck jingel i etern. Det var ganska otydligt prat i beskrivningen av konferensanläggningen och dess kringaktiviteter. De första gångerna jag hörde den var jag helt övertygad om att tjejen sa:
"Jajamensan, vi har massor av roliga aktiviteter ni kan delta i här på Hotell X. Lite olika typer av trekanter exempel."
Jaså, jaha ja. Ja, det låter ju trevligt. Då bokar vi en kickoff tillsammans med dagisbarnens föräldrar där då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar