onsdag 22 april 2009

Tänk efter före!

Jag hamnar ganska ofta i diskussioner där jag märker att personen jag pratar med tycker utan att tänka. Jag måste faktiskt erkänna att jag aldrig riktigt har begripit hur det är möjligt att tycka utan att först ha tänkt. Jag hoppas att jag aldrig blir sådan själv, men om jag ändå skulle bli det uppskattar jag om du talar om det för mig. I så fall ska jag trycka upp miljövänliga visitkort som ska se ut så här:


Det är för övrigt väldigt många olika personer som erbjuder mig dessa diskussioner (och därmed möjligheten att reflektera över flera saker i livet, vilket är givande för mig). Jag tänker inte här gå in på exakta former av diskussioner som jag har varit i, men jag bjuder dig på några ämnen/kommentarer som jag har varit inblandad i och ifrågasatt. En lista är väl det bästa. Annat vore ju att bryta ett vinnande koncept...
  • Känner du en bög? Vad äckligt!

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar! Tycker du att jag är äcklig för att jag känner en bög? Du tyckte ju inte att jag var äcklig alldeles nyss, innan du visste att jag känner en bög. Eller menar du att det överhuvudtaget är äckligt att känna en bög? I så fall kanske du tycker att du själv är äcklig också - eller har du verkligen full koll på alla dina vänner och bekantas sexualitet? Eller menar du bara att just den bögen jag syftar på är äcklig? I så fall på vilket sätt; är han orenlig, osmaklig, ful eller har han bara dåligt bordsskick?

  • Hon är dum i huvudet, jävla kändisbimbo - hon har ju till och med silikonbröst!

Tja, var skulle hon annars vara dum om inte i huvudet? Om hon nu är dum. Jag kan i alla fall inte avgöra det genom att läsa alla dessa tidningar som avslöjar hemligheter (?) om kändisar. Men det kanske du kan? Kändis ja, eftersom du känner till henne utan att känna henne kanske hon är att betrakta som kändis - vad vet jag? Bimbo - vad är det? Modemedveten kvinna? Blonderad kändis? Ung kvinna i designkläder? Dum kvinna i dyrt smink? Till och med förresten, vad då till och med? Vad mer har hon, och stör det dig vad hennes bröst är gjorda av för material? I så fall varför?

  • Hur kan du rösta blått? Du som kommer ur en arbetarfamilj!

Det är skitenkelt; bara att först reflektera över hur man vill att samhället ska styras och sedan; i vallokalen, tar man lappen som det står "Moderata Samlingspartiet" på, lägger den i kuvertet, visar sin legitimation och stoppar kuvertet i lådan. Jag måste förresten erkänna att jag inte förstår vad det har med mina föräldrars yrkesval att göra. Kan du vara snäll och förklara det för mig?

  • Hur kan du tycka om vindkraft? Det stör ju utsikten för jättemånga människor!

Helt riktigt uppfattat; vindkraftverk stör säkert utsikten för en hel massa människor. Jag vet också många som sågar ner träd för att få bättre utsikt. Att jag gillar vindkraft är inte svårare än att jag tycker att det är en bra form av energiutvinning. Jag tycker som jag vill och du tycker som du vill och de som bor så att de ser vindkraftverken får tycka som de vill. Ganska enkelt.

  • Måste hon stå utanför jobbet och kyssa sin flickvän? Det är ju äckligt!

Jag kan inte låta bli att undra varför du i så fall står och kysser din man utanför samma arbetsplats om du tycker att kyssar är så äckligt. Vem är det du försöker ljuga för? Dig själv eller din man?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar