söndag 12 april 2009

Bra reklam och dålig reklam

Jag har alltid haft svårt att förstå vitsen med att trycka ner andra om man inte lyckas lyfta sig själv tillräckligt mycket. Det gäller oavsett om det avser resultat i skolan (riva sönder någon annans uppsats om den är bättre skriven än den egna), klättrande i karriären (sprida falska, elaka rykten om den nyblivna yngre chefen), eller placering på dressyrtävling (lämna in protest till överdomaren om att någon som fick högre poäng har ridit med fel material i tyglarna). Jag tycker alltså att det är bättre att träna på att skriva bättre själv, satsa hårdare på karriären och träna mer dressyr om det nu är så viktigt att vara bäst.

Hittills i mitt politiska liv har jag bara varit en intresserad väljare och då har jag valt och kryssat politiker som jag tyckt resonerar på ett bra sätt, ett sätt som motsvarar det jag själv tycker. Så tror jag att de flesta väljare gör - kanske inte kryssar, men åtminstone väljer.

Vissa politiker har jag läst insändare av, sett på tv, hört i radio och läst flygblad om utan att veta vad de egentligen vill utföra. Det som har kännetecknat dessa politiker har istället varit att de i minsta detalj har talat om vad deras motståndare vill och hur dåliga de tycker att motståndarna är. De har alltså använt den barnsliga metoden att trycka ner andra istället för att lyfta sig själva. Dessa politiker skulle jag inte våga lägga min röst på, eftersom jag inte vet vad de vill uträtta! Däremot har de hjälpt mig att ur ett kritiskt perspektiv se på de politiker jag redan tänkt lägga min röst på. Det tackar jag för, eftersom jag tror att det är viktigt att se med just kritiska ögon på den omvärld vi lever i. Jag tror nämligen också att det bara är kritiska ögon som kan driva utvecklingen framåt ytterligare.

Möjligtvis faller jag just i min egen fälla när jag publicerar filmklippen nedan. Jag gör det för att jag vill be om din hjälp med att leta efter något positivt som sägs om det egna partiet. Jag kan inte höra något, nämligen. Precis i början hör jag något om "eftersom vi är ett seriöst ungdomsförbund har vi inte tid med det", men jag är inte helt säker på att det är så han säger.

Kan du hjälpa mig?





1 kommentar:

  1. Det enda positiva jag lyckas höra om det egna partiet här är när han i början beskiver sitt eget ungdomsparti (SSU) som "Drömfabriken". Det är klart att om man vill leva i en dröm är det ju bra med en drömfabrik som producerar drömmar, men om man vill leva i verkligheten, oavsett om den är krass eller inte, så hade det varit bättre med konkreta alternativ till det de anser är så "sjuk politik"...suck/Q

    SvaraRadera