onsdag 28 januari 2009

Larmande om estetik

"Vindkraft är jättebra, men jag vill inte ha det just här."
"Jag vill gärna ha en 3G-mast i närheten, men kan ni inte ställa den på någon annans mark?"

Du hör väl hur det låter? Hört talas om begreppet dubbelmoral? Dessa evinnerliga diskussioner om var vindkraftverken ska stå och vems utsikt som förstörs av vilken samhällsnyttig pryl kan göra mig gråtfärdig. Många tycker att vindkraftverken är fula och att de stör det estetiska i just deras närmiljö.

I min värld - den krassa verkligheten - får man välja mellan vissa saker i livet. Att jobba mycket, tjäna mycket pengar och ha lite fritid kan vägas emot att jobba mindre, tjäna mindre pengar och ha mer fritid, t.ex. Man kan också välja att köpa billig men inte jättegod påläggsskinka eller att köpa lite dyrare men makalöst god skinka. Börja tidigt på morgonen och komma hem tidigt eller ta sovmorgon och komma hem när det har mörknat. Riktig julgran som barrar eller plastgran med mindre julkänsla men utan barr....

Valen är många och de flesta val drabbar bara oss själva oavsett om vi väljer "rätt" eller "fel" ur en politisk synvinkel. Miljön, däremot, drabbar oss alla oavsett hur vi väljer. Tänk om vi skulle ställas inför valet "Vindkraftverk inom synhåll och tillgång till el eller ostörd utsikt och fotogenlampor." Hur viktigt är det i så fall med utsikt?

Jag kan inte heller sluta tänka på vilket liv det blir i medierna varje gång det kommer på tal att en mast ska resas. Visst är en mast ful - det håller jag fullständigt med om - men är allt annat som finns i vår samhällsmiljö verkligen fint? Telefonstolpar - är de fina? Är vägskyltar fina och hur mår det estetiska sinnet vid åsynen av gatubelysning? Jag tycker i alla fall inte att dessa detaljer i min närmiljö är särskilt vackra men de fyller en bra funktion för mig. Telefonstolparna gör att jag kan ringa och det tycker jag är bra. Vägskyltarna leder till färre olyckor i trafiken eftersom de talar om vilka regler som gäller. Jag vet inte hur det är med alla andra men jag tycker att det är bra med gatubelysning eftersom det leder till att jag ser vart jag går mellan busshållplatsen och hemmet. Hur vore det att se på vindkraftverk på samma sätt tror du? De är inte vackra men de gör att jag kan torka håret med fön, micra maten, se på tv och dammsuga.

Slutplädering:

Har du hört talas om någon som larmar över att det ska resas en mast eftersom det gör att husets värde kommer att sjunka? Förmodligen!
Har du hört talas om någon som prutat på ett hus för att det står en mast i närheten? Antagligen inte!

2 kommentarer:

  1. hej syster! bror här! bra skrivet!

    Jag kommer genast å tänka på rörelserna Nimby och Jimby. Not In My Backyard respektive Yes In My Backyard. Läs mer här:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/NIMBY
    och här: www.yimby.se

    SvaraRadera
  2. Du glömde nämna alla fåglar som flyger in i propellerbladen och dör! :)

    SvaraRadera