lördag 10 juli 2010

Medberoende?

Det finns missbrukare.
Det finns missbrukare av många slag.

Varje missbrukare som missbrukar något som involverar andra människor har (eller skapar) medberoende människor. Varje medberoende människa kan själv välja att vara eller inte vara medberoende. Det vet det den medberoende oftast inte om i början. Man märker det för sent, oftast alldeles för sent.

Jag har varit där och jag märkte det inte då. Jag märkte det idag - efter att ha läst ut en bok. Jag var medberoende till ett märkligt missbruk som jag fortfarande inte kan ge ett namn. Kanske måste jag läsa på mer om det för att få reda på vilken typ av missbruk det egentligen rörde sig om. Kanske kvittar det nu. Jag är inte medberoende längre och för min del kan det räcka med den tillfredsställelsen.

Insikten jag fick efter att ha läst ut boken idag ger mig lugn och ro. Mest av allt eftersom jag tack vare de erfarenheterna kan känna igen tecken på liknande missbruk. Ser jag dem igen så kommer jag kanske att vilja hjälpa missbrukaren. Kan missbrukaren däremot inte se sitt eget missbruk och därmed vilja ha min hjälp kommer jag istället att vända och gå, för jag vill inte hamna där igen.

Det var allt för idag.
God natt.
För i natt ska jag sova godare än vanligt.

4 kommentarer:

  1. Flitigt läsa gör dig klok
    Därför läs varenda bok

    Hoppas att du fick sova gott!!

    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Vad är det jag inte anar?
    Hur många böcker du behöver läsa eller hur gott du sov ;-)

    Fridens!
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar nattsömn jag fick :-)

    Allt gott!

    SvaraRadera