måndag 12 juli 2010

Motivation

Jag tänker helst i vetenskapliga termer. Jag uppskattar statistik, logiska resonemang och bevis. Jag uppskttar det eftersom det är tydligt och lätt att förstå.

Ett exempel på ett resonemang som är logiskt är att dygnet har 24 timmar, vilket i sin tur innebär att en vecka innehåller 168 timmar. Om man jobbar 40 av de timmarna så återstår 128. Med åtta timmars sömn varje natt återstår bara 72 timmar. Av dem äter man kanske 14 timmar, transporterar sig till och från jobbet i fem timmar och handlar en timma. Därefter återstår 52 timmar av vilka man troligen hänger och viker tvätt, umgås med vänner, diskar, rastar hunden, lagar mat, pratar i telefon och kanske ägnar sig åt en hobby. Vissa människor tittar på tv tre timmar varje kväll, sitter i bilköer två timmar varje dag eller arbetar 70 timmar per vecka.

Jag försöker att fylla min tid med saker jag tycker om att göra, saker som får mig motiverad och saker som jag blir glad av. Då är det väl inte så konstigt att man kan stoppa in en sak till i sitt liv och plötsligt få plats med mer än innan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar