lördag 24 juli 2010

Dum på riktigt?

Ibland ombeds man delta i olika undersökningar. Jag brukar ställa upp och svara på frågorna eftersom svaren används till statistik som kan vara användbar för handeln i Sverige, forskning kring sjukdomar, efterfrågan på livskvalitetshöjande upplevelser och annat som kan vara till nytta för mänskligheten. Roligt är det knappast att svara på dessa frågor, men allt i livet är inte heller roligt.

Vissa undersökningar är baserade på att någon ringer upp, andra kommer per mail och Statistiska Centralbyrån skickar pappersbrev med snigelposten. De flesta av dessa undersökningar innehåller frågor som är hyfsat lätta att svara på och de brukar (nuförtiden) ge sken av att vara sammanställda av någon som faktiskt har tänkt till.

Jag fick en undersökning per mail häromdagen och den som har sammanställt den verkar dessvärre inte ha tänkt till. Nästan varje gång jag hade markerat mitt svar tillkom en fråga under den jag just hade svarat på. Antaligen skulle den nya frågan vara att betrakta som en följdfråga till den jag nyss hade svarat på. Se nedan.


Hur tänkte du nu?


Tänkte du överhuvudtaget nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar