fredag 16 juli 2010

Otjänlig människoföda

Jag står och steker blodpudding. Det tycker jag är gott. Blodpudding innehåller en massa nyttiga saker. Järn, till exempel.

För några år sedan gick ett rykte om att blodpudding skulle förbjudas på butikernas hyllor eftersom det ansågs vara otjänlig föda för människor. Tur att det inte blev så! Kanske var det ett tomt rykte, kanske var det verkligen på tapeten. Jag vet inte.

Begreppet "otjänlig människoföda" får mig att fundera på hur mycket skräpmat som egentligen säljs i våra butiker.
  • Aspartam som sötningsmedel. (Det sägs påverka hjärnan negativt. På vilket sätt har jag inte satt mig in i. Min hjärna är tämligen viktig för mig så jag undviker det för säkerhets skull.)
  • Importerat griskött från grisar som ätit grisar som ätit antibiotika dagligen. (Behövs vidare förklaring?)
  • Godis innehållande E120. (E120 är rester av bladlöss. Det används för att skapa röd färg, främst i godis.)
  • Korv med 36 procent kötthalt (Och vad fan består de andra 64 procenten av, eftersom samma korv är fri från ägg, mjölk, mjöl, soja och ärtor??)
Nu är min blodpudding klar. Den ska avnjutas med (socker-)sötad lingonsylt och mjölk.

1 kommentar:

  1. Vad är FUN-saft gjort av?
    Det innehåller ju ingenting verkligt. Inte ens insekterna vill ha den.
    Och inte jag heller.

    Men allergiska barn tål den. Troligen för att den inte innehåller någonting.Alltså kan man inte reagera på den?
    Märkligt.

    Lotta

    SvaraRadera