måndag 30 november 2009

Statistik och lögn

Jag prenumererar på några nyhetsbrev per mail. Vissa är bra, andra inte (jag är mänsklig, jag läser dåliga nyheter också).

Jag fick ett för någon vecka sedan; reklamvärldens nyheter från Dagens Media. Jag rensade inkorgen idag och såg att jag av någon anledning har sparat det (troligen för att jag när jag läste det tyckte att jag skulle blogga om det). Där fanns en länk till lite statistik gällande löneutvecklingen för mediebranschens höjdare under 2008-2009. Intressant, tänkte jag och klickade mig vidare. Innan jag hann läsa något såg jag sjusiffriga belopp blixta fram. Jösses, det kanske är dags att byta bransch NU, funderade jag vidare.

Sen läste jag vidare - och skrattade gott!! Skrattade åt konsten att ljuga med statistik. Det som spräcker hela nyheten är meningen "Inkomstuppgifterna inkluderar både inkomst av tjänst och av näringsverksamhet för inkomståret 2008." Om jag redovisar min egen inkomst med samma metod så tjänade jag i runda slängar 800.000 förra året. Jag jobbar 75% som instruktör på en föreningsdriven ridskola några mil utanför Göteborg. Är det någon som tycker att det verkar rimligt?


Läs nyheten här om du vill. Det är inte jättespektakulärt.

Så det roligaste av allt; i reklambranschen talas numera ganska mycket om vikten av att tala sanning och att komma med relevant information när man beskriver (läs gör reklam för) en produkt. Det är en himlans tur då att Dagens Media inte har som uppgift att sälja något till mig!

(Jag vet att jag har flera Reklam-Nissar som läsare här titt som tätt. Det ser jag inte som någon anledning att vara tyst om DM:s så kallade nyhet. Jag har sagt det förr, jag säger det igen; kanske blir jag aborterad redan på fosterstadiet i reklambranschen, kanske låter de mig leva.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar