onsdag 11 november 2009

Jag håller på brevbäraren!!

Jag hörde på radionyheterna idag att Posten kan komma att behöva flytta en hel massa (jag tror det var 30.000 stycken) av sina nya brevlådor. Brevlådorna sitter nämligen för högt så barn och vissa funktionshindrade når inte upp.

I Sverige tycks det vara väldigt viktigt att värna om de svaga, att se till att alla minoriteter får samma fördelar som majoriteten. Diskriminering får inte förekomma. Personer i rullstol ska inte behöva be om hjälp för att lägga på ett brev. Detta eftersom ingen annan behöver be om hjälp för att lägga på ett brev.

Så, det låter ju bra. Lika för alla, alla når upp till brevlådan.

Det är bara en sak... I många år har Posten slagits med sjukskrivningar och ryggont hos de som tömmer brevlådorna. När brevlåde-designen gjordes om för ett par år sedan prioriterade man arbetsställningen för Postens personal. De skulle slippa böja sig i sidled och framåt samtidigt när de tömmer lådorna. Nu kan det alltså vara slut med det.

Jag tänker ett steg längre. Innan man flyttar ner brevlådorna bör man göra en undersökning. Man behöver ta reda på vem/vilka som har mest nytta av att brevlådan sitter på en viss höjd.

Jag börjar räkna. Brevlådorna töms 313 dagar om året (tror jag - det är väl söndag till fredag?) och varje brevbärare tömmer kanske 15 brevlådor per dag. Om varje brevbärare har den uppgiften tre dagar i veckan och jobbar 44 veckor per år så blir det 1980 tömda brevlådor per brevbärare och år. Sedan går man vidare och räknar på hur många gånger per år den genomsnittliga funktionshindrade och det genomsnittliga barnet använder brevlådorna.

Om barnet/den funktionshindrade postar brev mindre än 1980 gånger per år så borde man fullfölja det här projektet med att flytta ner brevlådorna. Man ska ju värna om de svaga, gynna minoriteten.

I samma veva ska jag be att få en alldeles för kort grep att mocka med på jobbet (ridskola). Eftersom det vistas fler barn än vuxna på ridskolan och barn är en minoritet i samhället kan jag gott gå dubbelvikt när jag är tungt lastad. Det är rätt åt mig och kommer säkert inte leda till ryggont.

3 kommentarer:

  1. Det är nog bäst att göra om badrum och kök hemma också, diskbänk och tvättfat sitter ju alldeles för högt för barnet i familjen.
    Eller...?
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen fattat grejen, synd att du är ganska ensam om det... Hampus och Bea

    SvaraRadera
  3. Varfor kan man inte ha tva inkast pa en brevlada??? det maste val finnas nagon smart skalle som kan finula ut nagot?

    SvaraRadera