onsdag 19 augusti 2009

Anställningstrygghet in absurDUM?

Innan jag tar till mitt taggtrådsspråk den här gången vill jag nämna att ingen som omnämns i detta inlägg har fått chansen att försvara sitt agerande eller uttalande. Jag börjar med att tala om det för att du ska bli påmind om att vara källkritisk. Det skulle ju kunna vara så att en osedvanligt skicklig journalist har lyckats vända en sanning till att gynna den ena sidan i ett visst ärende.

I Göteborgs-Posten stod igår följande att läsa:

Fuskande hemtjänstanställda avskedas

Karlskrona: Fem anställda inom hemtjänsten i Karlskrona kommer att avskedas på grund av jobbfusk. De anställda täckte upp för varandra så att det såg ut som om de jobbade och fick på så sätt lön trots att de inte var på arbetsplatsen.

Kommunen anser att man har saklig grund för att avskeda de fem anställda. Men det gör inte deras fackförening Kommunal.

- Om det går så långt som till avsked kommer vi att begära att avskeden ogiltigförklaras, säger Peter Hammarin, ombudsman vid Kommunal i Blekinge. (TT)


Jag skulle kunna se på den här notisen på samma sätt som jag tror att de flesta andra gör; "hur kan man vara så oetisk" eller "fick inte alla som betalar för hemtjänst besök den dagen?". Men jag väljer att resonera kring det ekonomiska i frågan. Fem anställda får betalt utan att utföra ett jobb. Det verkar onödigt dyrt för kommunen. En vårdtagare som betalar för hemtjänst har troligen inte fått tjänsten utförd åt sig. Det verkar då vara en onödig utgift för vårdtagaren. Ändå är det inte det jag kommer att titta mest på i de ekonomiska sammanhangen. Jag ska granska fackförbundet.

Eftersom Kommunal begär att avskeden ogiltigförklaras borde det ju vara detsamma som att facket tycker att det är okej (eller åtminstone inget stort fel) att lura systemet på det här sättet och att den som fuskat ska få vara kvar på sitt jobb. Kommunal tar upp ärendet och Hammarin uttalar sig bl. a. med orden "...kommer vi att begära att...", vilket bevisar att Kommunal är beredda att sätta till sina egna personalresurser för att försvara de fem som fuskat i Karlskrona, personal som alltså är anställd för pengar som Kommunals medlemmar betalar för sitt medlemskap. Jag är naturligtvis inte säker på vad alla medlemmar i Kommunal tycker att pengarna de betalat ska användas till, men när jag var medlem i det fackförbundet var det inte min avsikt att gynna den formen av förhandlingar.

Jag kan inte heller låta bli att fundera på om dessa nya (?) värderingar inom Kommunal leder till att herr Hammarin kommer att finnas tillgänglig vid förhandlingarna med Karlskrona kommun eller om han låter någon annan täcka upp för honom den dagen. Någon annan, som kanske också väljer att stanna hemma samma dag?

Slutligen: Jag skulle vilja ha mer pengar att röra mig med. Jag skulle också vilja ha mer fritid att röra mig med. Nu funderar jag på att söka jobb på Kommunal. Där tycks ju värderingarna ändå vara baserade på att man kan få lön utan att utföra ett jobb. Är jag bara ärlig med mina avsikter från första början så borde det väl inte bli några sura miner?

2 kommentarer:

  1. Ja, du Ulle...det var just sådant här som fick mig att lämna facket för ett antal år sedan trots att jag anser att fackförbunden är/bör vaar en viktig motpart till arbetsgivarna...Dock vill jag uppmärksamma fackförbundet på Volvo PV (metall tror jag att det är) som har gjort ett bra jobb IHOP med arbetsgivaren i dessa tuffa tider och visat att de kan vara prestigelösa och flexibla!

    Kram/Q

    SvaraRadera
  2. Antagligen vill facket att arbetsgivaren ska säga upp dem istället för att avskeda dem vilket kan tyckas rätt....

    SvaraRadera