torsdag 28 januari 2010

Dödssynd 6: Vrede

Det ska mycket till innan jag blir arg på riktigt. Jag har betydligt mer tålamod än ilska, vilket är bättre än dåligt ibland och tvärtom emellanåt.

En gång har jag slagit en människa av ilska. Han hade retat mig till vansinne under lång tid och det hela var som en reflex. Jag hann inte tänka. Jag fick dåligt samvete ögonblicket efter att jag hade slagit honom med handflatan över ryggen. En gång. Jag tror inte att jag någonsin gör om det och jag skulle inte tro att det räknas som dödssynden vrede. Däremot tror jag att de år som gick fram till ögonblicket då jag slog honom kan räknas som "en ängels tålamod".

Idag undrar jag om jag inte hade tjänat på att bli arg tidigare. Eller att mina ögon hade kunnat svartna någon gång. Någon jävla gång! Så att jag hade kunnat bli tagen på allvar någon gång emellanåt.

Vrede är en dödssynd och jag tror inte att jag bär på den.
Tror du?

2 kommentarer:

  1. Måste säga att jag gillar verkligen dina inlägg om synderna :)
    Riktigt fyndigt skrivet

    SvaraRadera
  2. Man ska nog inte vänta för länge med att bli arg. Då kan man förhoppningsvis slippa komma upp i nivå "vrede".

    Gillar också tema-utvecklingen på bloggen!

    Lotta

    SvaraRadera