fredag 1 januari 2010

Definiera finklädd

Jag ska på middag hos goda vänner. Hästvänner med egen gård.

Jag gör det jag ska under dagen och om något går snett (trasig hage, tappad sko, bortsprungen hund........) blir jag försenad. I så fall måste jag prioritera bort något. Sminket, kanske?

Det kan hända att något mer går snett (inget varmvatten i kranen, fastfrusna bildörrar, fågelbo i öppna spisen........) och i så fall måste jag prioritera bort något mer. Smörja in händerna, kanske?

Har man otur så händer det att ytterligare något går snett (hund intrasslad i trasigt elstaket, häst gått ner sig i dammen, bilen startar inte........) och i så fall börjar det bli bråttom på riktigt. Man kan då välja att prioritera bort smutsen under naglarna, duschen, håret, sminket, leran på gummistövlarna och ombytet för att istället komma svettig, rödrosig, stressad och med andan i halsen. Bara några minuter för sent.

Det här funkar om man som hästmänniska ska till andra hästmänniskor på middag. Andra hästmänniskor vet hur det är att hitta de förrymda hästarna i grannens trädgård i gryningen efter ett par timmars letande, de har också reparerat fodersilons transportband på julaftons morgon, de har tätat ladugårdstaket mellan middagen och efterrätten och de har lastat häst mitt i natten för att åka till djursjukhuset i Skara med ett akutfall. Andra hästmänniskor vet helt enkelt hur det är!

Dessutom vet man att man förmodligen blir satt i arbete när man hamnar på middag hos andra hästmänniskor. Oftast får man köra fram lite hösilage, mocka någon box eller ta in ett par hästar. Då är det inte särskilt praktiskt med högklackade mockastövlar, nylonstrumpor och kort linnekjol. Jeans är alltid bättre. Gärna ett par rena jeans om man har.

Ibland blir man som hästmänniska hembjuden till folk som inte är hästmänniskor. I de fall när det händer är det inte säkert att den som har middagsbjudningen har fullt så mycket förståelse för hur mycket som kan gå snett en vanlig dag i en hästmänniskas liv och man måste (bör i alla fall) förbereda så mycket man kan i förväg innan man åker bort. Förberedelser som kan göras i förtid är t. ex. att fila och måla naglarna, skrubba fötterna ordentligt om de ska visas offentligt i ett par sandaler utan stålhätta, raka benen redan på morgonen och lägga fram kläderna man ska ha under middagen. Då kan det vara roligt att klä sig i de där mockastövlarna och linnekjolen! Se bara till att hunden/katten inte kan komma åt att lägga sig på kläderna under dagen. Husdjuret kan nämligen ha varit i dynghögen strax innan.

Har man förberett sig så går det oftast bra på middagen hos dessa människor som inte har häst. Eller hur, Karin?

Det finns ett tredje tänkbart scenario; att som hästmänniska bli hembjuden till Det Fina Folket. Det är högst osannolikt att det någonsin kommer att ske, men rent teoretiskt är det genomförbart. Om det någonsin blir verklighet i mitt liv kommer jag troligen inte att bli nervös. Jag blir sällan nervös. Mer sannolikt är dock att jag väljer att förbereda mig än mer noggrannt.

Som ett första steg skulle jag proklamera för att byta från torv till spån som strömedel på jobbet, kanske något halvår innan festen går av stapeln. I så fall kanske min idé har blivit verklighet lagom till veckan innan festen. Torv sätter igen porerna i mitt ansikte mer än spån. I vilket fall som helst skulle jag köpa halm eller spån till mina egna hästar och sluta med torv åt dem.

Jag skulle raka alla hästar jag brukar borsta. Långhåriga hästar har mer grus på sig och grus fastnar i självsprickorna på mina händer så de blir mörkgrå.

Jag skulle byta till textiltyglar för att förhindra genomfärgning från lädret via handskarna till händerna vid ridning utomhus i regn.

Jag skulle ta fotbad två gånger i veckan under ett par månader fram till festen.

Jag skulle investera i en stor tub svindyr handkräm och använda den varje ledig minut.

Jag skulle klä mig i dubbla byxor och tjocka jackor två veckor innan festen. Bit- och sparkmärken syns i ungefär två veckor om man var ovadderad vid skadetillfället.

Jag skulle putsa skorna och lämna ytterkläderna till kemtvätt.

Jag skulle hyra in personal under både festdagen och dagen innan. Och stänga av telefonen och lämna hunden till hundvakten två dagar i förtid.

Sedan skulle jag börja göra mig iordning; duscha, tvätta håret minst två gånger, scrubba kroppen och ansiktet, raka benen, göra en hårinpackning, lägga fram tre uppsättningar kläder att välja mellan, plocka ögonbrynen, smörja händerna, fila naglarna, smörja armbågarna, djuprengöra nagelbanden, måla naglarna, ta ett sista fotbad, smörja in hela kroppen, smörja in ansiktet, smörja in händerna, smörja in fötterna, smörja in den tunna, känsliga och ömtåliga huden runt ögonen med en alldeles egen kräm, ta ett föryngringspiller, ha i något i håret som gör att det glänser, glittrar, tindrar, lockar sig och håller sig på plats precis som jag önskar hela kvällen, blåsa håret med ett specialmunstycke i ovan nämnda form, smörja in ansiktet med en underlagskräm, smörja in kindbenen med en egen nyans av underlagskräm, pudra valda delar av ansiktet med en ljus nyans som passar perfekt till min nordiska hudfärg, rita ett streck med eyelinern, trycka ut ögonskugga i tre olika nyanser som framhäver min ögonfärg och gör mig mer attraktiv som människa, smeta på mascara som gör mina ögonfransar längre, tjockare, tätare och mer definierade (eller var det separerade?) och dessutom gör mina ögon mer sensuella, smeta ut en noga vald färg av läppstift på läpparna, klä på mig örhängen, halsband, armband, ringar och hårsmycken, välja en av de tre uppsättningarna kläder, dra på mig de putsade skorna, de nytvättade ytterkläderna och ta en taxi från dörr till dörr för att slippa gå i lera.

Sedan skulle jag njuta av en trevlig tillställning!

4 kommentarer:

  1. Det är så skönt att bara ha en häst - och den är inackorderad!
    Det är så skönt att ha förlikat sig med sitt utseende - jag är hel och ren och hyfsat snyggt klädd och det får räcka!

    Det är min form av jämställdhet, det där med hel och ren. Jamen, räcker det för karlar så får det väl vara OK för kvinns också?
    Gissa om jag aldrig får komma till fina folket :-D

    Lotta - rätt nöjd med tillvaron alltsomoftast

    SvaraRadera
  2. ha ha skulle vilja se dig gå på middag hos fina folket!!!!

    SvaraRadera
  3. Jag måste vara hästmänniska för jag förstår precis vad du menar!!! HA HA HA, tack för det underbara skrattet!

    SvaraRadera
  4. Underbart! En dag när jag va i stallet kl va 13! sa min kompis det finns en biljett över till sig om du vill hänga med oss på vårbal ¨på marstrand! skit tänkte jag smutsig o skitig o ingen balkläning,, ja sa javisst jag kommer haha! hem duscha vattnet funka inte,, in till stall hitta till slut en jättefin korsettöverdel o en långkjol i ljusblått med guldbroderi på jättefin! kl va nu ca 15 och jag skulle var på marstrand kl 16... hem fräscha upp mig sminka mig, min kompis hjälpte mig med håret ,, jag kom bara en timme försent, dom trodde min kläning kostade minst 5000kr!!! det kostade mig 500kr kanske ngt mer! kvällen va lyckad och jag tyckte ja uppförde mig super. Träffa massa översittar typer, dom vi va hos ägde flygplan osv jag hade skitkul sicket folk haha!! Lyckad kväll! 7Sofia

    SvaraRadera