lördag 26 september 2009

Olika egenskaper, lika värde

Jag är ganska stark som person.

Jag kan ta smällar och fortsätta stå upp. Jag klarar att sköta mitt jobb fast något tragiskt har hänt i mitt liv. Jag kan ta ansvar även om jag lever under hot. Det gör mig INTE till en bättre människa än den som måste vara hemma från jobbet i tunga situationer. Det är bara en stor skillnad mellan mig och den motsatta typen av person och personlighet.

Jag är uppväxt med att det är fint och bra att vara stark. Idag tycker jag att det är en lika klen verklighetsuppfattning som att det skulle vara töntigt med män som gråter eller skamligt att vara dyslektiker. Att vara stark är bara en egenskap och den kan jämställas med alla andra egenskaper. Till exempel att vara mörkhårig, att läspa eller att tala turkiska.

Alla egenskaper är nämligen väldigt användbara i vissa situationer men saknar helt värde i andra. Det finns fortfarande områden i samhället där egenskaper delas in i positiva och negativa. Det tycker jag är märkligt eftersom varje egenskap är beroende av ett sammanhang för att kunna äga ett värde.

Att vara stark är användbart bara i sårbara situationer. När livet flyter på utan hinder märks ingen skillnad mellan stark och svag. Att vara mörkhårig är säkert användbart i någon situation. Kanske om man blivit kär i någon som tycker att mörkt hår är snyggt? Att läspa är praktiskt om man vill charma någon som tycker om läsp-ljud. Mig till exempel. Att tala turkiska är användbart bara om den man vill prata med också talar turkiska.

Utöver detta med egenskaper och deras användbarhet kan man fundera på i vilka sammanhang man bör eller kan använda sina egenskaper. Är man en bra ledare så kan man använda sina ledaregenskaper om man har ett chefsjobb. Är man en bra lyssnare kan man använda det om någon man känner mår dåligt och behöver prata av sig. Är man fysiskt stark så kan man hjälpa någon att flytta på en tung sten.

Jag avslutar med att vända på det hela: tror du att en fysiskt stark människa är en bättre chef? Tror du att en bra ledare får vänner att må bättre och tror du att en god lyssnare är duktig på att flytta stenar?

Slutligen: tror du att någon av dessa tre personligheter har ett större värde än någon annan?

I så fall tror du fel.
Punkt.


Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar