måndag 7 september 2009

Bla bla bla kyrkoval bla bla...

Jag är inte kristen, jag skiter i vilket.
Jag går aldrig i kyrkan.
Jag tror inte på Gud.
Nää.. jag är inte insatt alls..
Jaså, vad kan man rösta på?
Finns Piratpartiet med där?
Jag gick ur kyrkan för ett par år sedan för det kostar pengar att vara med där.

Känner du igen dig? Oavsett vilket så är det kyrkoval om ett par veckor, närmare bestämt söndagen den 20 september.

Själv har jag har inte mycket kontakt med kyrkan och kommer förmodligen inte att gifta mig i den om jag gifter mig någon gång. Senast jag var i kyrkan var nog när min mormors bror begravdes 1994 (eller var det 1995?). Men jag kommer att rösta i kyrkovalet i alla fall. Jag gör det för att jag vet att kyrkan betyder mycket för många. För den stora massans skull kommer jag alltså att kryssa tre kandidater (precis som man kan göra i valen till riksdag, region och kommun).

Låt mig förklara varför! Det finns idag kyrkopolitiskt engagerade personer som enligt min mening driver en fullständigt vrickad politik. Dem vill jag inte gynna. Om jag inte röstar alls möter inte dessa vrickade kandidater mitt motstånd. Så förslappad tänker jag inte vara. Jag är inte så insatt att jag kan säga exakt vilken nomineringsgrupp (parti) jag vill gynna, men jag är glasklar i min uppfattning om vilka jag vill missgynna. Man kan kalla mig en missnöjesröstare eftersom jag i första hand röstar emot, inte för, något.

Låt mig förklara lite till!
Följande uppfattningar tänker jag rösta emot:

  • Den som en gång skilt sig får inte gifta om sig i kyrkan. (Jag trodde att kyrkan förespråkade äktenskap, inte "liv i synd", dvs samboskap. Äktenskap blir ju på detta sätt omöjligt.)
  • Kvinnliga präster får inte förekomma. (Många troende vänder sig till kyrkan och prästen hellre än till en psykolog. Ska t.ex. en troende, våldtagen kvinna behöva vända sig till en man i denna svåra stund för att få hjälp?)
  • Homosexuella par får inte gifta sig i kyrkan. (Om man är troende och homosexuell - ska man i så fall behöva vända sig ifrån sin djupt rotade tro för att ingå äktenskap? Jag trodde att kyrkan värnade om alla sina troende medlemmar.)
  • Barn födda utanför äktenskapet ska inte få döpas i kyrkan. (Märkligt - plötsligt fördömer och fördriver kyrkan ett oskyldigt barn!)

Slutligen: Om du väljer att strunta i kyrkovalet så var säker på att du gör det med gott samvete, dvs att du låter den vrickade politiken spela fritt utan ditt motstånd.

Rösta om du vill, skit i det om du vill. Det är en demokratisk rättighet att ligga på soffan.



Share

6 kommentarer:

  1. På dina punkter låter det ju som du inte varit i kyrkan sen 1500 talet:)

    -Man får visst gifta sig även om man varit skild
    -Kvinnor har fått vara präster sedan 1958, frågan idag handlar om kyrkan är öppen för alla, om de som är tveksamma till detta också ska få vara med, precis som den kvinnliga prästerna
    -Äktenskap för homo och hetro par innebär inte att alla kan ingå äktenskap, finns många olika typer av relationer, varför ska det vara själklart att homosexuella inkluderas när alla andra fortfarande exkluderas? På vilken grund kan vi hävda att Gud ändrat sig? Kan vi vara säkra på att vi inte lurar de homosexuella?
    -Alla barn får döpas i kyrkan

    Jag tänker rösta på "Kyrkans Väl" till församlnigen och samfälligheten här i kungälv. Och Frimodig Kyrka till Stiftet och Kyrkomötet....då vet jag iaf att det är folk som bryr sig om kyrkan året runt och inte bara i valtider som blir valda! Som någon sa, förvänta dig inta att en partipolitiker infinner sig kl 5 på morgonen för att tända ljusen till julottan

    Hjärtligt välkommen till oss i Kastala föresten! Tar gärna en kopp kaffe med dig där, vilken söndag somhelst om du vill prata mer, vill du inte komma på gudstjänsten så går det bra att komma bara till kaffet....typ någonstans mellan 11 och 11:30

    SvaraRadera
  2. Något haltar.

    Om du nu är tillhörig i kyrkan , vilket du är om du får rösta. Har normalinkomster vilket jag kan gissa, så betalar du 2000-3000 om året för att vara med in denna "förening".

    Du har inte för avsikt att nyttja tjänstern de erbjuder och bara bryr dig för den stora massans skull.

    Varför går du inte ur ? Ditt engagemang sträcker sig så lång att du vart fjärde år vill rösta MOT något. I en förening du för övrigt skiter rätt mycket i.

    Jag tror att det det finns något mer här. Vill tror att du innerst inne gnager på en oror.

    SvaraRadera
  3. Svar till kommentar nummer ett:

    -Jag vet att man får gifta sig även om man varit skild, men jag känner personer som här i Kungälv blivit nekade av prästen att få ha honom som vigselförrättare. Jag röstar inte på en nomineringsgrupp som tillåter kyrkans anställda att göra så.

    -Jag vet att kvinnor har fått vara präster i 50 år och jag stödjer det. Jag röstar inte på en nomineringsgrupp som vill återgå till att bara män ska få vara präster.

    -Det sägs att Gud älskar alla. Jag tror att det gäller oavsett sexualitet, vilket för övrigt är en del av just min personliga tro. Jag unnar alla, oavsett sexualitet, att få rätten till ett kyrkligt bröllop om de själva vill det. Om vi har lurat eller kommer att lura någon kan vi inte veta förrän Gud själv har talat. Jag röstar inte på en nomineringsgrupp som vill fortsätta utesluta människor ur delar av den kyrkliga verksamheten p.g.a. deras sexuella läggning. Vad du menar med att alla andra exkluderas behöver jag en vidare förklaring till för att kunna förstå.

    -Jag vet att alla barn får döpas i kyrkan. Jag röstar inte på en nomineringsgrupp som vill driva igenom att bara barn födda inom äktenskapet ska få döpas.

    Tack! Jag ska försöka komma förbi en söndag och naturligtvis kommer jag till gudstjänsten!!

    SvaraRadera
  4. Svar till kommentar nummer två:

    Jag var nog otydlig i mitt inlägg. Jag skiter inte i kyrkan, men jag besöker den sällan. Jag tror hemma. Jag besöker helst kyrkan i församlingen jag är född i eller den där min bror ligger begraven. Det är 45 mil härifrån.

    När jag får Kyrkobladet läser jag det från pärm till pärm. I övrigt får bara Illustrerad Vetenskap av allt som landar i brevlådan den uppmärksamheten av mig. Kanske kan det säga något litet om mitt engagemang eller min tro?

    Jag har inte för avsikt att gifta mig i kyrkan (är det du menar med "att nyttja tjänsterna de erbjuder"?). Detta av praktiska, känslomässiga, kulturella och ekonomiska skäl.

    Du tror att det finns något mer här, att det innerst inne gnager en oro. Kanske är det så.

    Jag var bara tretton år när kyrkan chockade mig första gången. Då förväntades jag gå på konfirmationsundervisning med en präst som blivit åtalad för (och som senare blev dömd för) sexuellt umgånge med minderårig. Han fick fortsätta jobba under tiden som man utredde anklagelserna och då alltså som ansvarig för konfirmanderna.

    Jag har också blivit hotad för att jag inte lagt pengar i kollekten. Det var under samma period som jag mätte mina limpor med linjal för att kunna dela upp det så att det räckte tills jag fick pengar att köpa mer mat för.

    Kan det kanske vara en förklaring till att något verkar halta hos mig och min tro på kyrkan (ej att förväxla med en tro på Gud)?

    SvaraRadera
  5. Genom historien har kyrkan varit ansvarig för en del mindre trevliga saker som vi alla förhoppningsvis vet. Dock missar ganska många människor, även väl insatta, att det är sällan själva kyrkan det är fel på utan människan bakom.

    Den som förlitar sig blint på kyrkan har helt missat människans inverkan på den. Tror ni seriöst att det inte finns en enda ful fisk inom kyrkan? Tror ni seriöst att bara för att man är kyrkligt engagerad så är man automatiskt en bra människa? I sådana fall så kan ni öppna historieböckerna kära vänner, där kommer ni hitta mycket intressanta saker som människan gjort i kyrkans namn. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. DEN SOM INTE LÄR SIG AV HISTORIEN OCH INSER VIKTEN AV ATT TÄNKA KRITISKT ÄR EN IDIOT.
    Var nu inte så förbannat blåögda bara för att guds namn dyker upp i sammanhanget. Det må hända att han där uppe är för alltid god men det är inte alltid människan. Kom ihåg att vare sig Gud finns eller inte så är det en människa som förmedlar hans ord, och väljer därmed själv hur de skall tolkas och föras vidare.. Jag är förresten inte ett dugg insatt i politik.

    SvaraRadera
  6. Visst är det så, överallt i samhället finns det människor som gör något fel eller oetiskt. Så kommer det nog alltid att vara. Jag vill bara poängtera att det finns organisationer som faktiskt ställer sig bakom dessa dåraktiga beteenden. Med risk för att uppröra alla mina läsare serverar jag en länk till ett tidigare inlägg som berör detta känsliga område:

    http://denkrassaverkligheten.blogspot.com/2009/03/gomslen.html

    Välkommen!

    SvaraRadera