lördag 3 oktober 2009

Reklamdöd eller reklamlevande?

Häromdagen såg jag prisbelönt reklam i drivor, bland annat en utländsk annons för utländsk glass. När jag som amatör stod bakom reklamvärldens jetset-divor och hörde dem rosa denna fantastiska kampanj skakade jag lågmält på huvudet. "Det framgår inte att det är reklam för glass" var min kommentar till det hela.

Tystnad.

Oj då. Blåbäret tystade jetset-gänget. Bra eller dåligt? Ingen aning, hur skulle jag kunna veta? Det enda jag vet om reklam är att allt som sticker ut är bra. Och jag stack i allra högsta grad ut. Alltså är jag bra - eller?

Annonsen i sig såg för mig ut som genomsnittligt mediabrus. För en invånare i det utländska landet var det troligen bättre än genomsnittligt mediabrus, annars hade kampanjen förmodligen inte blivit belönad med Det Fina Priset. Antagligen var kampanjen lika bra i det utländska landet som en GB-gubbe med smal midja hade varit i Sverige om GB i en mångmiljonkampanj hade lanserat en light-glass.

Vad vet jag? Blåbäret tystade jetset-gänget. Antingen blir jag ihågkommen eller så är jag avlivad i reklamens värld innan jag föddes.

Den som lever får se...


Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar