onsdag 21 oktober 2009

Dålig stil

Jag har dålig stil. Det är inte okej att prata eller skriva illa om andra, särskilt inte när man håller på att ta sig fram i den politiska världen.

Idag gör jag ett undantag, jag dissar Sverigedemokraterna. Å andra sidan hissar jag Aftonbladets chefredaktör Jan Helin. Han fick rådet av sina jurister att inte publicera en debattartikel som Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson har skrivit. Han gjorde det ändå och nu riskerar han att bli åtalad för hets mot folkgrupp eftersom han har valt att publicera det som Jimmie Åkesson har skrivit. Jimmie Åkesson har nämligen skrivit en massa saker om muslimer som kan tolkas som just "hets mot folkgrupp".

Debattartikeln läser du här.

Jan Helin, som alltså är chefredaktör och ansvarig utgivare av Aftonbladet, förklarar varför han valt att publicera:
"Jimmie Åkessons text är viktig för att den mycket tydligt visar på vilka värdegrunder det parti som är på väg in i Sveriges riksdag vilar. Du kan tycka att hans åsikter är rätt eller fel. Men dagens debattartikel ger dig en möjlighet att ta ställning till Sverigedemokraterna."
Helin! Du är min idol!!

Slutligen: jag har inte läst något om att Jimmie Åkesson riskerar att åtalas för hets mot folkgrupp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar