tisdag 3 augusti 2010

P-paragrafer

Jag bläddrade i en gammal GT (står det förresten för "Göteborgs Tidning"?) häromdagen. Jag fastnade redan i ledaren och tänkte att jag skulle blogga om det jag läste.

Valår i år. Alla politiker ska synas och märkas, det hör till sakens natur. Varje politiker i jakt på röster och kryss ska föra fram sina åsikter och det är bra. Det gör att väljarna har en chans att få veta vad varje politiker vill och var de alltså lämpligast lägger sin egen röst. Bra!

Hursomhelst. I ledaren i ovan nämnda GT står det om yrkesrelaterade parkeringsbekymmer i Göteborg. Parkeringsvakterna lappar bilar som står felparkerade, värdetransportörerna hämtar och lämnar pengar och hemtjänsten tar hand om människor som behöver hjälp i hemmet. Alla vill göra sitt jobb, men ibland blir det tokigt ändå. Jag ska förklara..

Parkeringsvakterna gör sitt jobb - så bilarna lappas. Värdetransportörerna gör sitt jobb - de hämtar och lämnar pengar. Under tiden riskerar de att få bilen lappad. Hemtjänsten gör sitt jobb - så de ställer bilen nära den skadade åldringen och springer in för att komma till undsättning. Under tiden riskerar de att få bilen lappad. Dilemma. Allvarligt I-landproblem.

Det kan ju tyckas lätt att säga till parkeringsvakten att han eller hon inte ska lappa sådana bilar, men det är inte så enkelt. Parkeringsvaktens arbetsorder styrs nämligen av gällande lagar. Det finns ingen lag som ger värdetransportörer rätten att parkera närmare än någon annan. (98% av alla värdetransportrån sker mellan bilen och stället där pengarna ska hämtas, så jag förstår dem när de bryter mot lagen.)

För att det här dilemmat ska upphöra att existera måste man göra en lagändring. Det tar ju ett tag. Alltså är det dags att börja direkt!

Citat ur ledaren i GT tisdag 27 juli 2010:
"Jonas Ramsgård, kommunalråd (M), la in en motion om att hemtjänst, hemsjukvård och liknade verksamhet skulle få nyttoparkeringstillstånd, finansierat centralt av kommunen. Alliansen ska ta upp frågan på nytt på kommunstyrelsens första sammanträde i augusti och nu följer Marina Johansson (S) efter och säger till GP att kommunstyrelsen måste göra något åt problemet."

Att de ska få nyttoparkeringstillstånd känns för mig som en självklarhet. Det mina ögon fastnar på i ovanstående citat är "...ska ta upp frågan på nytt...".

På nytt? PÅ NYTT??? Menar de alltså att de har haft frågan uppe men inte kunnat fatta beslut? Eller är det frasen "..finansierat centralt av kommunen." som frågetecknet hänger på? Finns det risk att det är för dyrt att trycka upp och plasta in parkeringstillstånd för några värdetransportfordon och ett gäng hemtjänstbilar? Eller har kommunen budgeterat för intäkter från felparkerade tjänstebilar av ovan nämnda slag (och borde man i så fall inte ha reagerat på den posten redan i arbetet med budgeten)?

Jag bara undrar. Jag tycker att det verkar så konstigt.

Mitt förslag är att man tills lagändringen har skett ger alla parkeringsvakter rätten att tänka själva när de utför sitt jobb. Om det finns parkeringsvakter som inte klarar det kan de få tydliga instruktioner om att inte lappa vissa typer av fordon. De kan till och med få en lathund att ha i fickan om de vill.

Men det är bara mitt förslag och jag är inte politiker i Göteborg. Jag är politiker i Kungälv. Förresten jagar jag inte ditt kryss. Jag tycker att du ska kryssa den som jobbar med dina hjärtefrågor. Om alla gör det har vi nämligen använt vår enda chans att upprätthålla en riktig demokrati.

Det var allt för idag. Tack för ordet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar