fredag 25 juni 2010

Midsommar på facebook

Jag har 206 vänner på facebook. Nu är det midsommar.

Alla vännerna på facebook ska önska varandra glad midsommar och enligt den gamla vanliga regeln vinner den som har den häftigaste hälsningen och flest kommentarer. Det gäller förstås i tävlingen om vem som har flest vänner på facebook.

Det finns en annan tävling också. En som inte har synts så mycket på facebook egentligen, men som under ett par decennier har präglat vår svenska vardag. Tävlingen om vem som har ballast liv. Den tävlingen utspelar sig mest överallt och visar vem som varit i Thailand flest gånger, vem som äger den nyaste järnsjuan, vem som bytte bil senast och vem som reste längst för att kunna åka slalom i vintras (du vet den vintern när snön låg i tre månader i Sverige).

Den här tävlingen skuggas ibland av Jantelagen men är man uppmärksam så ser man den. Bland annat vid midsommartid. Då måste nämligen alla tala om till vilket fint ställe vid havet de ska åka och i vilket makalöst sällskap det ska firas med lokalproducerad obesprutad färskpotatis, ekologiska jordgubbar och inhemsk whisky. Efteråt ska bilder visa precis hur underbart det var på midsommarfirandet. Efter en vända i Photoshop syns nämligen inga moln på himlen, inga skrapsår på knäna, inga vinfläckar på duken och inga nakna fötter i buskagen.

Och så gick det till när en alldeles perfekt midsommar med lite barnagråt, en regnskvätt, en lite för full farbror, en sned midsommarstång och ett nyförälskat par förvandlades till en reklamkampanj för det perfekta livet.

Jag har inget perfekt liv.
Så jag tänker inte visa upp något perfekt liv.

Skål.
Tamejfan!

6 kommentarer:

  1. Vadå facebook :-)

    Tävlingen är iofs detsamma vilket forum det än handlar om. Virtuellt eller fysiskt. Och den är nog äldre än ett par decennier, troligen nästan lika gammal som mänskligheten. Grenarna i tävlingen har väl varierat över tid förstås! Grenen "ballast semester" är väl inte så många årtionden gammal för gemene man.

    Ibland är det skönt att inte ha arbetskamrater som ägnar sig åt den där tävlingen utan bara vara sig själv i nuet i verkligheten.
    De som jag räknar som mina riktiga vänner pratar inte om det de gör på det sättet (eller så hör jag inte det när de pratar).
    Ytliga bekanta verkar oftare behöva ta till sånt snack för att "vara någon" inför andra. Och särskilt nätforum blir ju lätt ytliga (men ofta underhållande).

    Nåja
    "... jag vill ha OP. Om blott jag får, om blott jag får"
    Och jag fick.
    Tamejfan.
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig varit i Thailand....firade midsommar med enbart min älskade familj...var i Branäs och åkte skidor över jul...har 63 vänner på Facebook...bytte bil senast 2005...och jag ÄLSKAR mitt liv!!!!

    Kram Ulle!
    /Q

    SvaraRadera
  3. Lotta och Q!

    Det är så skönt att det finns sådana som ni och jag är så glad att just ni kommenterar. Kanske beror det på att ni inte deltar i tävlingen och därför vågar stå för det/den?

    Jag har varit på en enda chartersemester och roades inte särskilt av det, har provat att spela golf en gång, bytte till en begagnad bil för två år sedan och har aldrig stått på ett par slalomskidor.

    Mitt midsommarfirande började efter kl. 23 och utspelade sig inomhus (i mitt kök), var fantastiskt roligt och saknar bildbevis.

    Jag är nöjd med mitt icke-fantastiska liv fyllt av blåmärken, dammtussar och gamla furumöbler!

    SvaraRadera
  4. Jag har massor av vänner på facebook, varav vissa inte ens hälsar när man ses på stan och jag har rest mycket. Min midsommar var rolig men svinkall och jag klarade mig utan vinfläckar (för att jag inte drack vin.) Jag hade tänkt att lägga ut bilder som jag aldrig tog, på bloggen men jag struntade i det och postade istället min halvtjocka mage.
    Jag hoppas i allafall att din midsommar var toppen ! ;)
    (och jag har en golf från-89)

    Kramar
    Jen

    SvaraRadera
  5. Hördu Q!
    Min bil är från 2003 :-D
    och börjar läcka olja nu!

    Och jag vill åka till Branäs någon gång, bo i mysig stuga och åka lite längdskidor och läsa någon god bok. Sälen/Åre kan dock kvitta. För långt att köra i taskigt väglag med tät trafik tycker jag.
    Har åkt slalom en gång och jäklar vad det är jobbigt att ramla hela tiden, men rätt kul!

    Kram på er båda U samt Q!
    Lotta

    SvaraRadera
  6. Så bra skrivet, så klockrent..

    SvaraRadera