fredag 16 april 2010

OB-tid

I vissa yrken måste man jobba på OB-tid. I mitt yrke till exempel. Jag är ridlärare och eftersom folk vill rida efter att de slutat jobba måste jag jobba när de har jobbat klart. Enkel matematik.

Akutläkare, brandmän (förlåt..räddningstjänstarbetare..), trafikpoliser, narkotikaspanare och piloter måste också jobba på OB-tid. Lika enkel matematik.

Jag undrar nu om även den person som kör sopmaskinen som sopar bort sand och grus efter vinterns isiga gång- och cykelbanor i Ytterby måste göra det en fredagskväll strax före nio. Jag tror inte att det egentligen är tvunget. I vanlig ordning tar jag det dock ett steg längre och funderar på varför denna någon ändå körde sin sopmaskin (som var stripad med Vägverkets logga) just en fredagskväll strax före nio. Eller, förresten, jag funderar inte på varför. Troligen var det för att gruset behövde sopas bort. Jag funderar istället på vem som betalar personens lön. Är det:
  1. Staten/kommunen/regionen (genom Vägverket/Svevia)
  2. Ett privat företag (som anlitas på entreprenadbasis)
  3. Det privata företagets ägare (som i så fall troligen jobbar utan att ta ut OB-ersättning).
Det vore bara kul att veta!

Jag har ett minne från min barndom som handlar om just detta med OB-ersättning. I området med hyreslägenheter där jag växte upp var det dags att renovera balkongerna i en huslänga. Alla balkongräcken monterades ner under senvintern och balkongdörrarna slogs igen från utsidan. Sedan hände inget alls på flera månader. De boende började undra om de skulle kunna utnyttja sina balkonger under våren och de frågade också det kommunala hyresbolaget om de skulle få sänkt hyra om så inte var fallet. Svaret var att det som gjordes var normalt underhåll och att det inte gav rätt till sänkt hyra.

Tills någon läste det finstilta i sitt hyreskontrakt och påpekade att det stod något om att "begränsad eller ingen tillgång till del av hyrd yta under renoveringstid ger rätt till sänkt hyra om arbetet drar ut mer än skäligt på tiden" eller något i den stilen. Skälig tid för att renovera en balkong är kanske inte flera månader? Snön smälte, plusgraderna kom, vårblommorna tittade fram och folk ville ut på sina balkonger. Det kommunala hyresbolaget fick väl kalla fötter och satte igång med full kraft. Det tunga artilleriet drog fram och massor av personal jobbade tolvtimmarsdagar för att få balkongerna klara.

De började på långfredagen och var klara annandag påsk.

Senare samma vår höjdes hyran eftersom balkongrenoveringen kostat mer än beräknat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar