torsdag 15 april 2010

Kemi: steg 1

Helt otippat och fullständigt utan större förvarning har ett gammalt intresse väckts hos mig. Jag ska börja leka med kemi igen!

Mina analytiska drag gör att jag är nyfiken på det mesta och nu är det alltså kemiska egenskaper hos olika ämnen som intresserar mig på nytt. Det var många år sedan sist så jag är säkert lite ringrostig i min analysteknik men jag tror att jag hittar mina gömda (eller glömda) kunskaper ganska fort.

Jag kommer att göra kemiska analyser på några vanliga blandningar och föreningar som finns i min närvaro. Till det kommer jag att använda visuell analys, gravimetrisk analys, pH-analys, temperaturmätning, magnetisk kontroll och några andra vanliga undersökningsmetoder.

Låt mig börja med att undersöka en förhållandevis komplex biokemisk sammansättning av ämnen.

Fysikaliska egenskaper: Förekommer endast i fast form, oavsett omgivningens temperatur. Kan dock utsöndra sekret i flytande form.

Biokemiska egenskaper: Tämligen normala biokemiska egenskaper. I samvaro med många kroppar av samma ämne kan en förhöjd halt av testosteron iakttagas.

Termiska egenskaper: Konstant temperatur runt 37 grader Celsius. Förhöjd temperatur kan uppstå vid nära umgänge med kroppar av samma art.

Sociala egenskaper: Användbar i de flesta sammanhang, stör sällan andra ämnen.

Visuella egenskaper: Vanligast är varianten som är längre än bred, motsatsen förekommer dock - om än i sällsynta fall.

Gravimetriska egenskaper/massa: Väger vanligen mellan 65 och 95 kg, även om i princip allt över 40 kg förekommer. Utövar ett mer eller mindre konstant tryck mot jordytan.

pH-värde: Neutral mot basisk. Väldigt sällan sur.

Magnetism: Attraherar i allmänhet sin opponent.


Den beskrivna biokemiska sammansättningen kallas i vardagligt tal "man", i pluralis "män".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar