torsdag 4 februari 2010

Till C.

Man lär sig nya saker om sig själv ibland. Jag har gjort det idag.

Ibland händer det saker i livet som påverkar mer än annat. Att bli bedragen är en sådan sak. Att få elaka rykten spridna om sig av sin chef är en annan. Att bli ekonomiskt utnyttjad är en tredje. När sådana faktum träder in i livet följer en massa känslor med och de måste tas om hand. Man kan naturligtvis inte välja vad man ska känna. Känslorna får ta den tid i anspråk som de behöver. Men till skillnad från känslorna kan man välja hur man med sitt förnuft ska se på ett faktum.

Mitt liv har, insåg jag nyss, kantats av väldigt mycket oärlighet. Jag har blivit lurad på mycket, jag har blivit bedragen, utnyttjad, hånad och sårad. Kanske har det att göra med att jag tror gott om alla människor, kanske har det att göra med att jag ser lättlurad ut. Jag vet inte. Idag insåg jag att jag fortfarande tror gott om andra människor, men att jag faktiskt förväntar mig att bli förd bakom ljuset. Det var det jag lärde mig om mig själv idag. Den här gången blev det inte så - jag blev istället ärligt bemött.

Jag hade hoppats på ett ja. Jag fick ett nej. Känslan är ett sting av besvikelse och den känslan får finnas kvar så länge den vill. Med mitt förnuft väljer jag att se något som är nytt för mig. Jag väljer att se att någon mer än jag själv tycker att jag är värd sanningen.

Gör mig hellre sårad med en sanning än lycklig med en lögn.
Tack för din ärlighet!

1 kommentar: