lördag 12 december 2009

Blond eller bara korkad?

-Hej! Jag heter Dummia Inkompetentum och jag ringer från ett företag som heter Irriteria AB i Stockholm. Har du tid ett par minuter?

-Hej! Ja, det går bra. (Shit, hur tänkte jag nu? Ja, ja, ett par minuter har jag väl.)

-Jag skulle vilja ställa några frågor om dina erfarenheter av olika rengöringsmedel.

-Okej.

-Vilket rengöringsmedel använder du idag?

-Vilket? Eeh...YES diskmedel, grönsåpa, Grumme tvättsåpa, Jif köksspray, Autosmart bilschampo...

-Jag kan bara fylla i ett i mitt formulär - kan du bestämma dig för ett av dem? Kanske det som du använder mest?

-Visst. Grönsåpa.

-Okej, då kommer följdfrågorna.

-Ja?

-Är du nöjd med det rengöringsmedel du använder idag?

-Ja. (Annars hade jag förmodligen inte köpt det igen. Du bad mig nyss ange det jag använder mest.)

-Skulle du kunna tänka dig att byta till ett rengöringsmedel av ett annat fabrikat?

-Ja. Till exempel när jag diskar.

-Vilket rengöringsmedel skulle du i så fall byta till?

-YES diskmedel.

-Skulle du kunna tänka dig att använda flera olika rengöringsmedel?

-Ja. (Det sa jag alldeles nyss, pucko!)

-Är det viktigt för dig att köpa miljövänliga rengöringsmedel?

-Ja.

-Hur miljövänligt uppskattar du att det rengöringsmedlet du använder idag är?

-Får jag inga alternativ? Grader eller siffror eller så?

-Nej. Du kanske kan säga "jättemiljövänligt" eller "ganska miljövänligt" eller "inte alls miljövänligt". (Låt mig tänka..grönsåpa är en ren naturprodukt utan tillsatser..det är miljövänligt. Jag vet inte hur miljövänlig grönsåpa-fabriken är, om den är välisolerad och om elen som går åt där är miljöcertifierad eller inte, jag har ingen aning om hur de hanterar sitt avfall och hur hårda miljökrav de ställer på sina leverantörer. Grönsåpan åker lastbil till affären och jag vet inte om den lastbilen tankas med biogas eller diesel och jag har ingen aning om huruvida chauffören har gått eko-driving-kurs eller inte. Jag vet inte ens hur långt såpan åker. Den är förpackad i plastflaskor som är återvinningsbara, men jag vet inte om de är nytillverkade eller återvunna.)

-Ganska miljövänlig får jag nog säga då. Det mest miljövänliga måste väl vara att inte använda rengöringsmedel alls?

-Ha ha! (Hon har humor!!) Men man kan ju inte strunta i att städa! (Hon har inte alls humor. Man kan visst strunta i att städa, det fungerar alldeles utmärkt hos mig.)

-Om det rengöringsmedel du använder idag togs bort från den svenska marknaden, vilket skulle du välja istället då? (Betänketid igen. Grönsåpa har funnits sedan Sveriges barndom..men vem vet..företaget kanske kommer på obestånd..eller så kan såpa förbjudas..)

-Det vet jag inte. Den dagen den sorgen. Jag tror faktiskt inte att det kommer att hända.

-Jag måste fylla i ett svar på den frågan - kan du säga något? (Prova att skriva t.ex. bokstaven X på den raden, idiot!)

-Nej, jag har faktiskt inget svar. Jag skulle leta efter ett miljövänligt medel i så fall och jag kan alltså inte svara på den frågan förrän jag har letat klart.

-Okej, hmmmmm.....

-Hallå? Hade du fler frågor?

-Ja, just det! Jag vet inte hur jag kommer förbi den här frågan i datorn bara.

-Är det rutor att kryssa i eller rader att skriva på?

-Rader.

-Skriv bokstaven X.

-Ja, det kan man ju göra. Smart! (Hon har nog humor i alla fall - eller åtminstone förmågan att få folk att le.)

-Hade du nästa fråga?

-Ja. Om ditt rengöringsmedel skulle bli dubbelt så dyrt, skulle du fortfarande köpa det då?

-Ja. (En flaska grönsåpa kostar runt 25 kronor och eftersom jag aldrig städar går det inte åt så mycket.)

-Ja, det var alla frågor. Om du inte har några frågor nu så tackar jag för din medverkan och önskar dig en bra dag.

-Jag har faktiskt en fråga.

-Jaha?

-Är ditt jobb roligt?

-Jaa, det är det väl.

-Tack. Det var allt jag undrade. Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Tack for underhallande lasning... oj oj oj sager jag bara!

    SvaraRadera
  2. haha... kul samtal måste jag säga..
    Själv frågar jag vad jag får för att ställa upp.. Det tar ju upp min tid med dumma frågor och får betalt för det, då förväntas jag snällt jobba gratis eller?

    SvaraRadera