onsdag 9 december 2009

Barnarbete; bra eller dåligt?

I Sverige är barnarbete förbjudet. Det är bra. I många U-länder är barnarbete fortfarande vardag, oavsett om det är förbjudet eller inte.

Jag ska vara tydlig med en sak innan jag börjar mitt resonemang här; jag stödjer inte barnarbete. Jag vill att barn ska få vara barn, de ska få leka, busa och sova tillräckligt när de växer.

I vissa fattiga delar av världen (Rajastan i Indien till exempel) får man kämpa för att ha råd att låta barnen gå ett par - tre år i skolan innan de börjar jobba. Inte för att skolan kostar pengar utan för att det är svårt att ha råd att mätta en mun som inte drar in egna pengar.

I Indien kan man tvingas slakta och äta upp sin åsna så att man inte längre kan ta sig till marknaden för att sälja sina ägg. Alternativet är att svälta ihjäl. Då är det nog bättre att äta åsnan.

Fast det kan finnas ett alternativ till; att plocka sina barn ur skolan. Då kan barnen fläta korgar som säljs till västvärlden, man kan behålla åsnan och tack vare det kan man fortsätta handla med sina ägg, vilket i sin tur gör att man kan räkna med att ha mat att mätta alla familjens munnar med även månaden därpå. Rimligen är det bättre att göra så än att låta barnen gå kvar i skolan, äta upp åsnan för att sedan äta upp både hönor och ägg och därefter svälta ihjäl.

Ingen förälder tror väl att barnen har mer användning för utbildning än för livet självt?

Barnen i Indien lär sig pengars värde. Det är bra. Fast det är klart att man skulle önska att barnen där fick lära sig det på ett mindre plågsamt sätt. Barnen i Sverige lär sig inte alltid pengars värde. Det var egentligen det jag ville komma till.

Jag menar naturligtvis inte att barnen i Sverige ska växa upp med näringsunderskott för att förstå att pengar har ett värde. Jag menar bara att det vore bra om alla fick lära sig att det finns en gräns för vad man kan skaffa sig med de medel man har (oavsett dessa medels värde).


Hand i hand med detta går viljan att jobba och göra rätt för sig. Om det lönar sig att jobba vill de flesta fortsätta att göra det. Därför ger jag alltid dricks till barn som jobbar. Barn som säljer GT vid dörren på söndagsmorgnar till exempel - och de som kommer med jultidningar. Att skatta bort halva lönen kan de få lära sig senare. Innan dess behöver barnen lära sig att det lönar sig att jobba.

Ja, jag är moderat.

1 kommentar:

  1. Och utan "barnarbete" finns det många ungdomar som inte har något att göra eftersom dagens gymnasieform inte passar dem. Ofta har inte grundskolan passat särskilt väl heller, men arbeta kan de ju absoluuuut inte få göra då. Eller?
    Och utan gymnasieutbildning är det inte lätt att få jobb idag.
    Ungdomarna går från att vara en möjlig resurs till att bli en belastning för samhället...
    Obs - att det gäller ungomar och inte barn. Men ändå...
    Lotta

    SvaraRadera