måndag 18 oktober 2010

Apoteksnoja

Jag är för privatisering, låt oss inte göra hemlighet av det.

Att privatisera apoteksverksamheten i Sverige har t.ex gjort att jag kunnat hämta ut penicillin till en av mina hästar strax före 22 en lördagskväll i Kungälv. Innan privatiseringen fick man vänta till nästa vardag.

Jag begär inte att alla ska vara för privatisering. Alla är fria att tycka precis vad de vill om privatisering och privat verksamhet. Jag vill bara ta min chans att slakta ett dåligt argument emot privatisering: "Innan privatiseringen kunde varje apotek tala om på vilket annat apotek jag kunde hitta det jag sökte om det inte fanns på det första jag gick till. Nu går det inte längre och det tycker jag är dåligt." Låt mig förklara varför argumentet inte håller!

Det är lika vrickat att hävda att Lindex ska kunna tala om i vilken H&M- eller KappAhl-butik du kan hitta en svart kappa i storlek 38 eftersom den är slut i Lindex-butiken där du befinner dig, som att tro att alla (privata som statliga) apotek ska ha koll på varandras sortiment. Eller ringer du kanske till Meca Car Service för att boka en tid till en Mekonomen-verkstad?

Det kommer inte att ta mer än något år förrän de flesta vet vilket apotek som nischat sig på vad. Det året för vi leva med att vara lite förvirrade och kanske tvingas ringa hela tre telefonsamtal (till olika apotekskedjor) för att få reda på var vi kan få tag i Kåvepenin, Ivomec eller Tegretol. De apotek som inte anpassar sig efter kundernas behov kommer att bli utrensade för att ingen kommer att gå dit!

På Apoteket Cura vet de i alla fall att många djurägare hämtar ut receptbelagda mediciner på helgerna. Det är bra för mig!


2 kommentarer:

  1. Visst är det praktiskt med bättre öppettider.
    Det är väldigt trevligt med tillmötesgående personal (har alla plötsligt varit på charmkurs?).

    Men ska man ha något ovanligt är det ett enda härj att hitta vilket apotek man måste ta sig till. Och du måste beställa det från det apotek som du tänker hämta det på (gå inte in och chansa någonstans liksom).
    Och vill man ha något speciellt märke (jag -mitt skinn- råkar gilla just Apotekets produkter) är det numera närmast för mig att gå in på sjukhuset och handla! Jamen, jag vill inte gå in dit och besvära dem för att köpa t.ex. schampo... de har väl bättre saker för sig på det apoteket.
    Alltså har jag fått en dryg mil istället för ett par kilometer för att kunna handla det jag vill.

    Nä - jag tycker inte det totalt är bättre service. Hur kan det vara det?

    Jag fattar att olika kedjor är olika kedjor och att de inte kan kommunicera hur som helst med varandra.
    Men hur skulle det vara en fördel för mig som kund totalt sett? Det fattar jag inte. Visst anpassar jag mig som kund - men det fick man ju göra förut också. Fast på ett annat sätt.

    Lotta

    SvaraRadera
  2. Just apoteks varor och alkohol är sådana produkter som internationellt sett funnits i vanliga butiker i många år men inte i sverige. Jag tycker det är bra att gammal överförmyndar politik suddas ut. Privatisering på gott och ont men fungerar det så är det bra.

    SvaraRadera